Händelser 2006

25 november 2006:

Resa till Mjellby konstmuseum, Halmstad

Lördagen den 25 november 2006 anordnade Helsingborgs Konstförening en resa för besök på Galleri Pictor i Munka Ljungby, Länsmuseet i Halmstad och Mjellby Konstmuseum, norr om Halmstad.

På Galleri Pictor tittade vi på verk av målaren, skulptören och modellbyggaren Lars Agger, född 1944. Klicka här för en presentation!

Länsmuseet i Halmstad blev nästa anhalt. Museet har bl.a. en fast utställning, där vi fick titta på verk av Halmstadgruppen, Olle Kåks m.fl. Klicka här för mer information om Länsmuseet.

Vi avslutade sedan på Mjellbymuséet, där vi bl.a. fick se en utställning med originalteckningar av Jenny Nyström. På museet finns dessutom en permanent utställning över Halmstadgruppens verk.

Praktiska uppgifter:

Samling skedde lördag 25 nov 2006 kl 09:00 på parkeringsplatsen framför gamla Färjestationen i Helsingborg, där vi steg på en buss.

Vi reste sedan till Galleri Pictor, där vi blev kvar till kl. 10:30. Kaffe serverades på galleriet. Resan fortsatte sedan till länsmuseet i Halmstad. Vi blev kvar på museet till kl. 12:30, varefter resan fortsatte till Mjellby Konstmuseum. På konstmuseet, som öppnade kl. 13:00, intog vi lunch direkt vid ankomsten. Guidning av utställningen skedde därefter. Hemresan skedde kl. 15:30, och vi var åter i Helsingborg kl. 16:45.

I priset för resan (350:-) ingick buss, kaffe på Galleri Pictor, inträde på länsmuseet (f.n. fritt), inträde på Mjellby Konstmuseum, lunch på museet (exklusive dryck) samt guidning. Under resdagen var reseledaren Peter Berggren anträffbar på tel. 0705-849042.

1 oktober 2006 (vecka 40):

Vecka 40, 2006

”Vecka 40” är ett samarrangemang mellan Sveriges konstföreningar. Helsingborgs konstförening hade följande arrangemang under veckan:

Sjöfartsgudinnan

Konstnären och medlemmen Viktor Praznik berättade om och visade bilder från den renovering han utförde för några år sedan av Carl Milles staty Sjöfartsgudinnan på Hamnplan i Helsingborg. Föredraget var på Helsingborgs Stadsbibliotek onsdag 4 okt kl 18:30.

Viktor ställde ut skulpturer i utställningssalen på Församlingshemmet vid Allhelgonakyrkan på Råå följande tider:
fredag 29 sept kl 18: förvisades utställningen och cellokonsert
lördag 30 sept kl 11-16 öppnades utställningen.
söndag 1 okt kl 11-16
onsdag 4 okt – fredag 6 okt kl 13-16
lördag 7 okt kl 11-16

6 juni 2006:

Vårresa 6 juni 2006

Tisdagen den 6 juni (Sveriges nationaldag) gjorde vi en bussresa i Danmark med besök först på museet Sofienholm nära Lyngby för att där bese en samlingsutställning över kända 1900-talskonstnärer från Bornholm och Fyn. Vi fortsatte sedan till Tegners museum i Dronningmölle norr om Helsingör för att titta på Rudolph Tegners skulpturer såväl i museet som i parken utanför. Vi samlades klockan 08:45 framför Scandlines biljettkassa på Knutpunkten, där var och en löste sin färjebiljett. Vi åkte sedan gemensamt över till Helsingör och gick ombord på en bokad buss, som avgick klockan 09:30 till Sofienholm.

För att hålla nere kostnaden för var och en föreslogs att den som så vill medtager egen picknickkorg. Picknicken kunde sedan intagas på Sofienholm, ute eller inne beroende på vädret. Det gick också att inta lunch på caféet på Sofienholm, var och en betalade då själv för detta. Ankomsten till Sofienholm beräknades till klockan 10:30 och vi fortsatte sedan resan till Tegners museum klockan 12:30. Återkomst till Helsingör beräknades till klockan 16:30.