sofiadotter_bild1_800px

Möt Agneta Sofiadotter på KONSTEN i mars

Öppettider: fre 14 – 18, lö och sö 13 -17 (tom 28 mars annandag påsk)

Agneta Sofiadotter tar språng i konsthistorien, man finner referenser från ikonmåleriet och från de eviga existensiella frågorna. Ändå känns det så nytt. Måleriet utstrålar liv och ömhet där olika väsen, både mänskliga och andra, möter och berör varandra själsligt och kroppsligt. Måleriet blir en berättelse som lockar till ”läsning”.

sofiadotter_bild2Sofiadotter är bl.a utbildad på Nyckelviken i Stockholm och gick som frielev på Konsthögskolan i Paris. Innehar även en teologie kandidat. Verksam konstnär i Lund där hon också driver ateljéföreningen Tatis, för forskare och konstnärer. Tecknar och målar på både plexiglas och canvasduk. Besök hennes hemsida http://agnetasofiadotter.com.

Under vernissagen improviserade operasångerskan Ellinor Schüller opera till Sofiadotters verk.

Ellinor Schüller är sopran med förkärlek för gränsöverskridande mellan konstarter, och improvisation. Hon är född i Stockholm, huvudsakligen utbildad i Florens i Italien och numera bosatt i Lund. Hon frilansar med både egna projekt och som solist i klassisk repertoar och har arbetat med fria grupper som Teatr Weimar och Månteatern samt institutioner som Malmö Opera och Kgl Teater i Köpenhamn. Se mer på hennes hemsida http://ellinorschuller.com.

Klicka för vernissagekort

Klicka för vernissagekort