Cecilia Björk

Utbildningar:
Designskolan Malmö
University of the Arts – London college of Fashion

Kurserna omfattade teckning, måleri, (landskap, abstrakt, collage och porträtt) samt silversmide.

Jurybedömda utställningar:
Konst på kryss 2014

Samlingsutställningar:
Konst på kryss 2014

Separatutställningar:
Marie Levau Stockholm 2010
Pumphuset Borstahusen 2014
Galleri 70 Halmstad 2015
Galleri Lohme Malmö 2015
Artyfact Gallery Båstad 2015, 2016

Cecilia Björk är en mixedmedia bildkonstnärinna/Mode Designer från Skälderviken, Ängelholm. En Popart konstnärinna som driver en tyst kampanj för en ökad tolerans för det operfekta och använda. Materialet hon använder i sina tavlor kan vara tidningar från 30-40 talet eller använda tapeter. Sådant som ingen annan vill ha, använda saker blir återanvänt för att skapa nytt värde och åter bli vackert.

Hon Doktorerade i Konst&Modedesign vid University of the Arts – London College of Fashion och var aktiv på London’s modescen under flera år, (bla var hon med och gjorde Björk’s ’Swandress’ som Björk bar på Oscar’s galan 2001).

Ett av hennes senare projekt är med IKEA, där Cecilia gjorde postern Cecile som släpptes i alla deras butiker världen över. 1 Maj 2016 startade den färgstarka konstnärsduon Cecilia Björk och Patrick Agler konstgalleriet Artyfactgallery i centrala Båstad med önskan om att öka det kulturella intresset i Skåne, och att stödja andra konstnärer i deras karriär.