Ulf Eklund

e-post: ann-britt eklund@telia.com
hemsida: ulf.eklund.com

Teknik:
Koppargrafik, måleri (olja, aktyl), teckning, objekt.
Jag utför hela den grafiska processen själv i egen verkstad/ateljé.

Medlem:
KRO, Grafiska Sällskapet, Stockholm och Grafik i Väst, Göteborg.

Utbildning:
Skånska Målarskolan, Malmö. Glyptoteket (Askou Jensen) Köpenhamn. Grafik för Goe Wide. Sommarakademin i Umeå (Grafik för Bartolomeo Dos Santos).
I övrigt vidareutbildningar i nya grafiska tekniker m.m.

Urval ur utställningar
Jurybedömda utställningar:
Skånes Konstförening sedan 1973, Vikingsbergs konstmuseum, Helsingborg, Kullens Konstförening, Liljevalchs vårsalong, Stockholm, Kristianstadssalongen, Grafiktriennalen, Stockholm och Göteborg , Internationell Minibiennal Olofström (ett flertal ggr).

I utlandet:
The 2nd International Miniature Print Exhibition Biennal, Space Group, Korea, Miniprint International, Cadaques, Spanien, Biennalen, Ljubljana, Jugoslavien.
Biennal of Humour and Satire in the Arts, Gabrovo, Bulgarien, (ett flertal ggr), prisbelönt 1989 och 1991. The IWA Foundation Havirov f.d. Tjeckoslovakien, Egyptian International Print Triennal 1993-1994, 2003, International Biennal Exh. of Portrait Drawing and Graphics 94, Bosnia and Herzegovina 1994-1995. VI International Art Trienale, Majdanek 2000, Polen.

Separatutställningar (urval):
Galleri Nordvästen, Helsingborg, Bromölla Konstförening, Wadköpingshallen, Örebro, Vetlanda Museum, Galleri Malen, Borstahusen, Galleri Moment Ängelholm, Saabs konstförening, Linköping, Helsingborgs Stadsteater, Jazzklubben i Helsingborg, Galleri Kronan Vellinge, Konstlots Höganäs, Landskrona Konsthall, Örkelljunga Kulturhus, Höganäs museum, Stiftsgården Åkersberga, Höör, Konstnärscentrum, Helsingborg, Råå, Hvens Kulturhus, Ven, Klippans Konsthall, Stadsgalleriet i Laholms kommun, Grafiska Sällskapets Galleri, Stockholm, Burlövs Konstförening/Konsthallen, m.fl. gallerier och konstföreningar.

I utlandet:
Galleri FO Århus, Danmark, Kirke Sonnerup Kunsthåndverk, Holbaek, Danmark, Mestske Museum, Valaske Klobouky, Tjeckien, Kulturhus Valaske Mezirici, Tjeckien, Galleri Malina, Zlin, Tjeckien. Televizni Klub, Prag, Tjeckien.
Galeri G Gymnazium, A Obchodni Akademie, Valaske Klobouky, Tjeckien.

Samlingsutställningar (urval)
Landskrona konsthall, Varbergs Museum, Galleri8 Moment Ängelholm, Galleri God Konst Linköping, Lilla Galleriet Höganäs, Sveriges Konstföreningars Riksförbund (SKR) , Hörby Museum, Sofiero Slott, Helsingborg, Konstnärscentrum Malmö, mfl. som Artic Hall Jukkasjärvi, Midvinterljus, Helsingborg, Höörs konsthall, Naestved Int. Exh. of Contemporary Miniprints, Danmark, Konstlitografiska Museet i Tidaholm/Grafik i Väst, Malmö Kommuns Konstförening, Malmö, Rådhushallen, Grafiska Sällskapet 100 år – Grafiktriennalen XIV – Konstakademin Stockholm 2010-2011 m.fl. se i övrigt www.ulfeklund.com

I utlandet:
Inter 79 Holstebrohallen, Danmark, Marienlyst Slott, Helsingör, Varde Museum, Danmark, The 8th Independant Exh. of prints in Kanagawa 82, Japan, The Printmakers Workshop, Edinburgh, Skottland.
Herlev kommunm, Danmark, Lieto kommun, Finland, Gilleleje/Graestad kommun, Danmark, Mestske Museum, Valaske Klobouky, Tjeckien, Galleri Jindriska Vez Praze, Prag, Tjeckien.

Offentlig representation:
Malmöhus (Region Skåne), Örebro, Värmlands, Skaraborgs och V Götalands läns landsting, Malmö, Helsingborg, Vetlanda och Höganäs museum, Statens konstråd, Båstad, Ängelholm, Höganäs, Örebro, Bromölla, Bjuv, Lerum, Svedala, Båstad och Landskrona Kulturnämnder, Lunds Konstnämnd.

I utlandet:
The House of Humour och Satire, Gabrovo, Bulgarien, The IWA Foundation, Havirov f.d. Tjeckoslovakien, The Universal Graphic Museum, Egypten, Tama Art Muse4um, Tkyo, Japan, The State Museum, Majdanek, Polen.
Stadsgalleriet, Prag, Tjeckien, V. Klobouky kommun, Tjeckien, Herlev kommun, Danmark, Lieto kommun, Finland.

Stipendier:
Statligt arbetsbidrag, Elsa Killbergs fond, Helsingborgs kulturstipendium 1989, Aase och Richard Björklunds fond samt Hermans Östlunds fond (Malmö Kulturnämnd/Malmö Museum), Grafiskqa fackförbundets kulturstipendium.

Litteratur:
Konstnärer i Skåne/Blekinge, ”Freden i Centrum”, Helsingborg, Konstnärer i Södra Svberige, GW Nymbergs Stiftelse, Konstrundan i Ord och Bild (Helmer Lång).
Medverkat i Tjeckisk TV (kulturprogram, Prag).
100 år av Svensk Grafik / Carlsson Bokförlag 1910-2010.

Övrigt:
Erhållit Europeiska Unionens Kulturutmärkelse/Decin, Tjeckien 18 maj 2013.

Tillägg till utställningar under senare år (2008-2015):
Klippans Konsthall, separatutställning, 2008.
Naestved Int. Exh. of Contemmporary Minio Square Prints, Danmark, 2008.
Konstlitografiska museet i Tidaholm/Grafik i Väst/ 2009.
Malmö kommunanställdas konstförening, Malmö, Rådhushallen, 2010.
Grafiska Sällskapet 100 år – Grafiktriennalen XIV, Konstakademin i Stockholm 2010-2011.

Vandringsutställning till:
Sundsvalls Museum, Kulturens Hus, Luleå, Falkenbergs Museum, Landskrona Konsthall, Dalarnas Museum, Tomelilla Konsthall. ”Konst på Kryss” – Helsingborgs Konstförening/Gamla Tullhuset Helsingborg/Kronborgs Slott,  Helsingör 2011. Galleri Strömbom – Uppsala/Grafikveckor 2012. Galleri Olsson, Malmö, Grafik i Väst, Göteborg ”20 år med Grafik” – 2012. Lidköpings Konsthall ”Reflexioner – surrealistiskt samtal med Sol, måne och andra stjärnor” – 2013. ”Happy Christmas Saloon”/Krapperups Konsthall/Samlingsutställning – 2014. Stadsgalleriet i Laholms kommun, separatutställning 2011. Burlövs konstförening – separatutställning konsthallen – 2013. Ett antal utställningar i Tjeckien genom åren.

Offentlig representation:
Laholms kommun  2011. Karlskoga kommun 2013.

Separatutställning New Prague Artists Ass/Galleri NS, Prag, Tjeckien 2015. Deltager i Nordvästra Skånes Konstrunda årligen.