Onsdag den 15 november 2017 är det dags för nästa filmvisning på Konsten. Vi visar en film om den amerikanske målaren Jackson Pollock. Medlemmar går gratis, gäster betalar 50 kr. Filmen startar kl. 18 och vi håller en paus, då vi erbjuder förfriskningar till självkostnadspris. Anmälan senast 13 oktober till webbsvar@helsingborgskonstforening.se. Begränsat antal deltagare. Information: Kjell Östlund tel. 0705-144601.

”Pollock” av Ed Harris; 2001. 117 min.

Om: I augusti 1949 hade magasinet Life en stor rubrik på omslaget; ”Jackson Pollock: Är han den störste nu levande konstnären i USA?” Artikeln illustrerades av en numera klassisk bild. Pollock står framför en av sina målningar i en sliten jacka, blå jeans och med trotsigt korsade armar. Nu blev han USAs första konstnärsstjärna, ett begrepp hos den stora allmänheten. Hans djärva, radikala målarstil förändrade inriktningen på den moderna konsten och skapade beteckningen action painting. Men Pollock hemsöktes ständigt av plågor och självtvivel. Han förde en ständig kamp mellan å ena sidan behovet att bli godkänd och få beröm, å andra sidan att skapa och få leva utifrån sina egna idéer. Detta förde honom in i en destruktiv spiral.