Onsdag den 1 november 2017 är det dags för nästa filmvisning på Konsten. Vi visar en film om den svenske grafikern Axel Fridell. Medlemmar går gratis, gäster betalar 50 kr. Filmen startar kl. 18 och vi håller en paus, då vi erbjuder förfriskningar till självkostnadspris. Anmälan senast 30 oktober till webbsvar@helsingborgskonstforening.se. Begränsat antal deltagare. Information: Kjell Östlund tel. 0705-144601.

”Ty för detta är ej människan god nog: Om Axel Fridell.” av Karl Haskel, Jens Fischer. 94 min.

Om: Då den nya sakligheten bröt fram på 1920-talet kom etsningen och torrnålsgravyren i centrum. De svenska konstnärer som dominerade denna nyorientering var alla från Falun: Axel Fridell, Bertil Bull-Hedlund, David Tägtström, Hans Johansson och Stig Borglind studerade på 1910-talet vid Konstakademiens etsningsskola. Axel Fridell, 1894-1935, var den tidigast mogne i Falugruppen, favorittekniken var torrnålsgravyren. Filmen visar på ett fascinerande sätt hans utveckling, arbetssätt och en mängd målningar, studier, skisser och grafiska blad. Gamla journalfilmer ger en bild av samhällsutvecklingen. Intervjuer har gjorts med bl.a. hans syster och konstnärskamraten David Tägtström. Fridell (skådespelarröst) läser ur egna brev, vilket ger en levande skildring av konstnären, hans fram- och motgångar, tankar om konsten och samhället. Filmen är innehållsrik, pedagogisk och full av humor.

Bilder:
T.h. Mr. Simmons (Tidningsläsaren)
T.v. Självporträtt