Nyss var det trippelvernissage. KonstPåStan och KonstPåKryss på båda sidor av sundet. Du som gillar konst och kultur kan se massor av spännande konst fram till den 4 oktober. Eller vad sägs om detta:

KonstPåStan 2015

KonstPåStan arrangeras av Helsingborgs Konstförening tillsammans med branschföreningen Citysamverkan. Utställningen pågår från den 26 september till och med den 4 oktober då Helsingborg förvandlas till ett stort galleri. I 67 skyltfönster bland Helsingborgs olika butiker visar då 80 konstnärer sina verk. Hör konstnären Katarina Erasmie berätta om KonstPåStan i P4 Malmöhus.

Vernissagen, som är kostnadsfri och öppen för allmänheten, äger rum på Kulturhotellet, Södergatan 24 i Helsingborg den 26 september mellan klockan 13.00 till 18.00.

Officiell Invigning sker klockan 14.00 med Helsingborgs Konstförenings ordförande Kerstin Schultz & och Citysamverkans VD Daniel Pålsson.

Program kan hämtas på turistbyrån eller Kulturhotellet.

KonstPåKryss / KunstPåKryds

Den andra stora konsthändelsen är KonstPåKryss/KunstPåKryds som arrangeras av Helsingborgs Konstförening tillsammans med vår danska vänförening Kunstforeningen for Helsingør og Omegn. Utställningen äger rum både i Helsingör och Helsingborg.

Detta händer på danska sidan:

Huvudutställningen är i Siemenshallen bakom Kulturvarvet i Helsingör och inleds med vernissage fredagen den 25 september mellan klockan 16.00 och 18.00. Utställningen öppnas av Henrik Möller ordförande för Turisme – og Kulturudvalget. Konstföreningen bjuder på förfriskningar och snacks.

Utställningen varar till den 4 oktober och är öppen dagligen mellan 11.00 och 17.00.

Det är samtidigt Kulturnatt i Helsingör med öppet från klockan 19.00 till klockan 22.00 i konsthallen (Siemenshallen bakom Kulturvarvet). Då blir det under hållning med uppläsning av Halfdan Rasmussens dikter och jazzmusik. Självklart kan man se utställningen KonstPåKryss/KunstPåKryds och förhoppningsvis få ”en snak” med konstnärerna. Det finns också möjlighet att köpa något att äta och dricka.

Detta händer på svenska sidan:

En samlingsutställning där varje konstnär som ställer ut i Helsingör är representerad med ett verk öppnar dagen efter, det vill säga lördagen den 26 september, mellan klockan 13.00 till 18.00 på Helsingborgs Konstförenings nya lokal Konsten, Kopparmöllegatan 14C i Helsingborg.

Utställningen är sedan öppen tisdag till söndag klockan 16.00 till 18.00 fram till den 4 oktober.

Välkomna!

Styrelsen Helsingborgs Konstförening