Galleri KONSTEN

Vår plats i Helsingborgs konstliv

Efter att Helsingborgs Konstförening under många år varit husvill, kunde vi 2015 flytta in i egen lokal på Kopparmöllegatan 14C i Helsingborg. Fram till dess hade föreningen fått låna tillfälliga lokaler på olika platser för att hålla möten och andra aktiviteter.

Vi har döpt vår lokal till KONSTEN.

Varför finns KONSTEN?

Tack vare KONSTEN har vi fått möjlighet att konkretisera det som är föreningens syfte och som sägs i våra stadgar, nämligen; ”att genom anordnande av utställningar, föredrag och lotterier samt på annat lämpligt sätt väcka och utbreda konstintresset i Helsingborgs stad med omnejd.”

Det är alltså föreningens medlemmar, den konstintresserade allmänheten, styrelse och funktionärer som kan glädja sig åt galleri KONSTEN. Här finns nu en konstscen där vi bjuder in konstnärer.

Under premiäråret 2016 arrangerades tio utställningar. 2019 har vi sju utställningar och andra evenemang som till exempel Konst På Kryss. Tanken är att det som visas på KONSTEN ska andas kvalitet, det ska vara meriterande för konstnären och en spännande upplevelse för besökaren.

Får vem som helst ställa ut på KONSTEN?

Det korta svaret är nej. Styrelsen med den särskilda ”utställningsgrupp” som ansvarar för utställningarna, bjuder inför varje nytt år in ett antal konstnärer att ställa ut.

Andra arrangemang på KONSTEN

På KONSTEN har vi också egna filmvisningar, föreläsningar och andra arrangemang. Mer information om våra arrangemang får du inbjudan till genom vårt nyhetsbrev eller här på hemsidan. Ibland skickas även specialinbjudan hem direkt till dig på din mail.

Öppettider på KONSTEN under utställningsperioder:

Lördag kl 13-16
Söndag kl 13-16

Du hittar KONSTEN på Kopparmöllegatan 14C.
Kommer du med bil finns det parkering på gatorna i kvarteren i närheten.
Kommer du med buss stiger du av vid hållplatsen Kopparmölleplatsen, där många bussar stannar.