Möt konsten på KONSTEN

Galleri KONSTEN

platsen för utställningar, föreläsningar, styrelsemöten, filmvisning

Välkommen till KONSTEN

– vår plats i Helsingborgs konstliv

Efter att Helsingborgs Konstförening under många år varit husvill och inte haft något ”eget hem”, kunde vi 2015 flytta in i egen lokal på  Kopparmöllegatan 14C i Helsingborg. Fram till dess hade föreningen fått låna tillfälliga lokaler på olika platser för att hålla möten och andra aktiviteter. Inte minst var Dunkers Kulturhus tillmötesgående med att ställa upp med lokal vid våra miniutbildningar och föredrag.  Vi valde att kalla galleriet för KONSTEN rätt och slätt. Lokalen är mycket passande för oss eftersom här en gång låg ett kommersiellt konstgalleri redan på 70-talet, Galleri Kopparmöllan.

För vem är KONSTEN till?

Tack vare KONSTEN har vi fått möjlighet att konkretisera det som är föreningens syfte och som sägs i våra stadgar, nämligen; ”att genom anordnande av utställningar, föredrag och lotterier samt på annat lämpligt sätt väcka och utbreda konstintresset i Helsingborgs stad med omnejd.”

Det är alltså föreningens medlemmar, den konstintresserade allmänheten, styrelse och funktionärer som kan glädja sig åt galleri KONSTEN. Här finns nu en konstscen där vi bjuder in konstnärer, eller där konstnärer kan ansöka om, att ställa ut.

Får vem som helst ställa ut på KONSTEN?

Det korta svaret är nej. Styrelsen med den särskilda ”utställningsgrupp” som ansvarar för utställningarna, bjuder inför varje nytt år in ett antal konstnärer att ställa ut. Både sådana som är medlemmar i vår förening och andra som är verksamma eller har anknytning till Skåne.

Under premiäråret 2016 arrangerades tio utställningar. Vi kände att detta var aningen överambitiöst då allt arbete sker idéellt. I år 2017 har vi begränsat det till åtta utställningar då andra evenemang som Konst-På-Kryss och Nordisk Salong tar mycket kraft. Tanken är att det som visas på KONSTEN ska andas kvalitet och att det ska vara meriterande för konstnären och en spännande upplevelse för besökaren.

Men vi har inte glömt bort våra medlemmar, utan anordnar även andra utställningar som är öppna för alla att delta i. Det kan då handla om temautställningar av olika slag.

Filmvisning på KONSTEN

På KONSTEN har vi också egna filmvisningar.
Medlemmar går gratis, gäster betalar 50 kr. Filmen startar kl 18 och vi håller en paus då vi erbjuder förfriskningar till självkostnadspris.
Begränsat antal deltagare. Information: Kjell Östlund tel 0705-144601.

Hitta hit

Kopparmöllegatan 14C, 254 36 Helsingborg