Adress: O D Krooks gata 37, Helsingborg (busshållplats: Stattena)

Ateljé Larsen, verkstad för tryckning av koppargrafik som startades av konstnären Thormod Larsen i början av 1950-talet.

Efterhand kom verkstaden att anlitas av en rad betydande andra grafiker och spelade en viktig roll i utvecklingen av färggrafiken i landet. Efter L:s död fortsatte sonen Ole Larsen som tryckare. Ateljén ligger idag på O. D. Krooks gata 37, där verksamheten vuxit och bl.a. kommit att inbegripa utveckling av nya grafiska tekniker.

Tisdag 8 oktober kl. 18

Sista anmälan 4 oktober till info@helsingborgskonstforening.se eller tel. 0705-144601.

Begränsat antal – först till kvarn…

Artikel från HD av Tjerstin 2011:

Till en oglamorös källarlokal på en bakgata på Stattena i Helsingborg söker sig konstens mästare. På Ateljé Larsen har alla deltagare i Dunkers stora grafikutställning tryckt sina verk.

Efter flera års försök att komma in i det allra heligaste blir vi insläppta bakom den oansenliga plåtdörren till lokalen en trappa ner under ett helt vanligt hyreshus. Hit får nämligen bara speciellt inbjudna komma. Efter 40 års välrenommerat arbete kan Ole Larsen välja och vraka även bland de konstnärer som vill komma hit. Bara de allra bästa släpps in.

Då räcker det inte att enbart ståta med kunglig rang. Så drottning Sonja av Norge har tagit sig hit helt på konstnärliga meriter.
– Jag bjöds till Norge för två år sedan av Kjell Nupen och Ørnulf Opdahl som trycker här. De hade inlett ett samarbete med drottning Sonja. Hon läste konsthistoria i sin ungdom och har fotograferat mycket. Nu ville hon utveckla sitt intresse och göra grafik. Och hon är duktig, berättar Ole Larsen.
Hon blev alltså godkänd! Samarbetet ledde till och med till att en stiftelse för unga nordiska grafikkonstnärer kunde startas. Grundplåten blev en mapp med sammanlagt 24 grafiska blad av de tre norska konstnärerna, alla tryckta hos Atelje Larsen.
– De sålde slut direkt och nästa sommar delas det första stipendiet ut. Det består av 500 000 kronor och en värdecheck på ytterligare 100 000 kronor för att få jobba här, säger han som naturligtvis själv sitter i stiftelsens styrelse.

På Dunkers utställning “UnderStorPress – mästargrafik från Atelje Larsen Helsingborg” visas dessa grafiska blad för första gången.
– För att göra grafik spännande måste konstnärerna ha ett alldeles eget uttryck, förklarar Ole Larsen.
– Det bästa är om de också har andra strängar på lyran, är målare, filmare eller skulptörer.

Ole Larsen själv har aldrig haft egna konstnärliga ambitioner, trots att han föddes in i sitt yrke. Hans far, konstnären Thormod Larsen, startade nämligen grafikverkstad i villan hemma i Laröd. I utställningskatalogen kan 5-årige Ole ses med sin far vid tryckpressen, en ombyggd mangel. Som 18-åring började han jobba som tryckare hos honom.
– I början var jag ensam och fick ta de jobb jag kunde få. Men efter hand har jag kunnat välja mina kunder. Nu är vi fem, den sista anställd för 20 år sedan. Det är min syster Denise.

Vad är det då som gör Atelje Larsen så uppskattad?
– Vi är bra på tekniken, håller alla verktyg vassa. Vi har till exempel själva utvecklat våra pressar. Då kan konstnärerna fokusera på sina egna visioner. Vårt jobb är att förverkliga dem, förstå vad de vill och vara med i hela processen som lyhörda assistenter.
Ofta är någon konstnär, bara en åt gången, på plats och Ole och hans medarbetare följer med i skapandeprocessen. Hela tiden med egna idéer om hur man ska nå målet.
– Det roliga är att hela tiden få nya utmaningar, säger han.