Onsdag den 6 december 2017 är det dags för nästa filmvisning på Konsten. Vi visar tre kortare filmer den här gången. Medlemmar går gratis, gäster betalar 50 kr. Filmvisningen startar kl. 18 och vi håller en paus, då vi erbjuder förfriskningar till självkostnadspris. Anmälan senast 4 december till webbsvar@helsingborgskonstforening.se. Begränsat antal deltagare. Information: Kjell Östlund tel. 0705-144601.

”Hertha Hillfon” av Pierre Stahre.

1999. 12 min. DVD
Om: Hertha Hillfon föddes 1921 i Härnösand, vid Östersjökusten. Hon bodde alltsedan sin tidiga barndom i Stockholm där hon avled 2013. Hon är en omtalad skulptör och keramiker i Sverige såväl som i USA och Japan. Med Hertha Hillfon blev keramiken monumental. Hon benämner sig själv inte som konstnär utan som konsthantverkare. Filmen är ett möte med ”konstnären” i hennes hem och trädgård som också var hennes ateljé.

”Torun – En passion i silver. Torun Bülow-Hübe” av Rainer Hartleb.

2006. 56 min. DVD
Om: Torun Bülow-Hübe (1927-2004) revolutionerade på 1960-talet svensk smyckesdesigns framtid! Hennes silverkreationer innebar en ny våg inom designkonsten och gjorde Torun till hela världens silverkonstnär över en natt! Den här filmen går utanför ämnets ramar och är lika mycket ett makalöst personporträtt som en berättelse om en av vår tids stora kreatörer, vars smycken bars av Ingrid Bergman och Billie Holliday, bland andra.

”En nypa mull vad är vi mer? Om ”Döderhultarn” (DVD)” av Athenafilm.

1992. 25 min. DVD
Om: Axel Peterson, ”Döderhultarn” (1868-1925) är en av våra stora skulptörer även om han arbetade i litet format. I en kantig, uttrycksfull realism skildrar han människor och djur ur det tidiga 1900-talets vardagsliv och i livscykelns händelser. Filmen är en dramatisering som baseras på verk från Döderhultarmuseet i Oskarshamn. Uppläsare är Per Oscarsson.