OBS! Vill du se kommande evenemang i listform, klicka på ”Visa som” och välj ”Lista”.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Filmvisning 22 februari

22 februari kl. 18:00 - 20:00

Onsdagen den 22 februari kl. 18:00 visas:

1. ”Målarna i Provence III – Myter och förvandlingar” av Nils Ryndel. Bengt Röhlander; 1980. 43 min.

Den tredje filmen skildrar Provence i samband med konst av Picasso, Léger, Vasarély och Miró. Den tar upp Picassos måleri, skulptur och keramik med bl.a. väggmålningar och skulptur från museet i Antibes och keramik från Vallauris. Légers målningar presenteras i museet i Biot och Vasarélys konst är inrymd i ett gammalt slott. Miró presenteras med Foundation Maeght, ett konstmuseum uppbyggt av konsthandlaren Maeght.

2. ”Tidsbilder: Albin Amelin” av Kristian Romare; 1983. 45 min. DVD.

”Som en ilsken skogsbrand kom han in i konsten” skrev Erik Blomberg om Albin Amelin efter hans debututställning 1929. I Europa växte de politiska motsättningarna, det sociala förtrycket ökade. Filmen skildrar hur Amelin med sina bilder ville bemöta tiden. Målningarnas motiv, från demonstrationståg, strejker och slagsmål till porträtt och blomsterstilleben, visar konstnärens sociala och politiska engagemang, men också hans kärlek till det måleriska och vackra i tillvaron.

Fri entré för våra medlemmar, gäster betalar 50 kr. Förfriskningar serveras i pausen till självkostnadspris.
Anmäl dig genast – begränsat antal platser.
Information: Kjell Östlund, tel. 0705-144601.

Datum:
22 februari