OBS! Vill du se kommande evenemang i listform, klicka på ”Visa som” och välj ”Lista”.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Konsthistorisk introduktionsföreläsning

9 mars, 2014 kl. 12:00 - 17:00

SEK250

Evenemang Navigation

Jan Karlsson, Universitetslektor i konsthistoria vid Gävle Högskolan, kommer att föreläsa.

STUDIECIRKEL I KONSTHISTORIA

Nu har du möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper i konsthistoria. Bakom initiativet ligger Sensus studieförbund i samarbete med Sveriges Konstföreningar. Då Helsingborgs Konstförening är medlem i Sveriges Konstföreningar vill vi nu tipsa om den här kursen, som har varit mycket uppskattad på andra platser i landet. Så här är det hela upplagt:

1. Det första som sker är att Jan O.M. Karlsson,  som är universitetslektor i konsthistoria och tillika kursledare och huvudföreläsare, kommer till Dunkers kulturhus söndagen den 9 mars 2014 klockan 12.00 till 17.00 och ger en introduktionsföreläsning. Avgiften för detta är 250 kronor som Senus kommer att fakturera dig, efter att du har anmält dig på deras hemsida eller per telefon. Fika i pausen ingår i avgiften. Här är länken till hemsidan. Vill du gå direkt till anmälningssidan klickar du här. Föredrar du att ringa och anmäla dig är numret:  042-26 96 90. Både Sensus och Sveriges Konstföreningar kommer att informera under mötet.
  2. Kursen består under våren 2014 av denna föreläsningsdag på Dunkers Kulturhus med kursledaren Jan O.M. Karlsson samt 5 internetbaserade träffar och 1 (frivillig) dag med konstexkursion (studieresa) tillsammans med kursledaren till museer i Köpenhamn. Dessa 5 internetbaserade cirkelträffar kostar 650:- per person och termin. Under hösten 2014 följer sedan ytterligare 5 föreläsningsblock och ytterligare 1 exkursionsdag. Cirkeldeltagarna kommer att erhålla inloggningsuppgifter och kan därmed även följa kursen från egen dator.
  3. Varje studiecirkel kommer sedan att ha mellan tre och maximalt tolv deltagare. Blir det fler anmälningar skapas fler cirklar. Helsingborgs Konstförening har bestämt med Sensus, att det ska starta en cirkel inom kort i Sensus lokaler centralt i Helsingborg. Det kommer att gå att anmäla sig till den cirkeln i samband med introduktionsföreläsningen.

Innehållet i introduktionsförläsningen är: En översikt över den västerländska kulturkretsens konsthistoria med början i Mesopotamien och Egypten.

FRÅGOR OCH SVAR:

Måste man gå på introduktonsföreläsningen för att delta i en studiecirkel?
Nej, även introduktionsföreläsningen finns inspelad och är upplagd på webben. De, som inte har gått på introduktionsföreläsningen, erbjuds därmed att ta del av den webbaserade, som är inspelad.

Hur kommer man åt kurserna på webben?
När du har anmält dig till en studiecirkel, så kommer du att erhålla inloggningsuppgifter.

Ingår Köpenhamnsresan i studiecirkelkostnaden (650 kr)?
Det gör den inte. I slutet av vårterminen (eller eventuellt i början av höstterminen) kommer Jan O.M. Karlsson till Köpenhamn, där han då ordnat visning av utvalda museiobjekt. Detaljerna kring detta är inte avgjorda ännu. Kostnaden kommer troligen bli beroende av antalet deltagare. Själva resan till Köpenhamn svarar man för enskilt.

Är studiebesök i Köpenhamn obligatoriskt?
Inte alls. Det är ett erbjudande till cirkeldeltagarna.

Om man kommer till introduktionsföreläsningen – är man deltagare i en studiecirkel då?
Nej. Introduktionsföreläsningen är i och för sig fristående, men den utgör ändå en grund för fortsatta cirkelstudier.

Kommer det att förekomma kunskapsprov?
Nej. Inga skrivningar eller andra tentamina.

Behöver jag betala entréavgift till Dunkers, när jag går på föreläsningen?
Nej, det räcker med avgiften till Sensus. Vi håller till i konsertsalen.

Passa gärna på att besöka Dunkers omskrivna och hyllade retrospektivutställning Post Scriptum med verk av fotografen Christer Strömholm. Dunkers öppnar kl. 10. Du behöver betala entréavgift till Dunkers för att gå på utställningen (men inte för att lyssna på föreläsningen – där är det Senus avgift som gäller). Dunkers restaurang är också öppen (från kl. 11), så du kan äta lunch där före föreläsningen, om du vill (kräver inte heller inträdesavgift).

Dunkers ligger ett stenkast från Helsingborg Central, så åk gärna tåg, buss eller färja till Helsingborg.

SVERIGES KONSTFÖRENINGAR

Skånedistriktet