OBS! Vill du se kommande evenemang i listform, klicka på ”Visa som” och välj ”Lista”.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Peter Johansson om ”Litta konst”

26 februari, 2014 kl. 18:00 - 20:30

pj

Peter Johansson
Konstnär

Peter är en otroligt intressant och också rolig konstnär som undersöker bl.a. hur vi handskas med vår nationalitet. Representerad på bl.a. Moderna museet. På sommarens utställning på Zornmuseet i Mora. Denna kväll kommer att handla om hur vi förhåller oss till svenskheten, kanske mer som människa i stort än om just konstnären. Peter är inte en arketyp på en svensk konstnär.

”Han har lekt mycket med bilden av Sverige, i alla fall den idylliska biten som gärna lyfts fram och sprids i våra turistbroschyrer. Man kan anta att Peter Johansson har velat få publiken att höja blicken och även ta en titt på vad som finns där bakom dalahästar, falukorv och kurbitsmålade träskor.
Och han har väckt mycket känslor. Ibland har debatterna kring hans konstverk fått större proportioner än vad han någonsin kunnat ana när idén först dök upp i hans huvud. I bland blir den lilla parentesen plötsligt gigantisk.”

SvD 23 juni 2006.

ANMÄL DIG HÄR.