OBS! Vill du se kommande evenemang i listform, klicka på ”Visa som” och välj ”Lista”.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Tre filmer på KONSTEN

14 november, 2016 kl. 18:00 - 21:00

Anmälan senast 10 nov. Fri entré.
Förfriskningar serveras i pausen till självkostnadspris. Information: Kjell Östlund, tel. 0705-144601.

Paula Modersohn-Becker

(1992, 33 min)

modersohn-beckerHistorien om den tyska konstnären Paula Modersohn-Becker (1876-1907) berättas utifrån hennes egna brev och dagböcker. En bild av en kvinna som försöker förena kvinnorollen och konstnärskapet. ”Oavsett om man har talang eller ej är konsten mycket svår”, skrev Paula Modersohn-Becker i ett brev. Den text som beledsagar filmen bygger på hennes brev och dagböcker. Där, liksom i sin konst, är hon stark i sina uttryck, konsekvent i sin strävan och klarsynt när förhoppningar övergår till verklighet.

”Jag arbetar med en lidelse som utesluter allt. Jag är lycklig”, skriver hon som mycket ung, och fortsätter: ”Bara jag inte blir övermodig av lycka”. När hon levt en tid med den man hon länge älskat skrev hon: ”Äktenskapet berövar en illusionen att det finns en själarnas förening.”

Hon föddes 1876 och dog redan 1907 i barnsäng. Hon verkade i Nordtyskland och i Paris. Hennes familj stödde henne aldrig helhjärtat. Hon gjorde 500 målningar och tusentals teckningar under sina tio verksamma år.
Hon deltog bara i två utställningar under sitt liv och sålde bara en målning till en utomstående och några få till vänner. I dag är hon stor. Hennes verk har aldrig visats i Sverige. Lars Lambert kallar sin film om henne för ”Den svåra konsten”.

Helene Schefbeck

(1988, 20 min)

scherfbeckEn filmdikt om den svenska målarinnan Helene Schjerfbeck (1862-1946), en bildväv där hennes brevtexter och målningar blandas med minnen och intryck från Paris, Bretagne och Finland. Filmen är till henne.

Helene Schjerfbeck dog 84 år gammal, den 23:e januari 1946, på Saltsjöbadens Badhotell, Stockholm.

En filmdikt av Christina Olofson och Lisa Hagstrand.

August Strindberg

(1979, 45 min)

strindbergVärldsberömd författare och betydande målare, men få känner August Strindberg (1949-1912) som fotograf. Fotohistorikern Per Henningssons forskning har möjliggjort denna berättelse. Berättare är Christian Berling, musiken är komponerad av Michael Smith. Sångtexterna av Jacques framförs av Anki Nilsson. Scenograf är Rolf Boman.

Datum:
14 november, 2016