OBS! Vill du se kommande evenemang i listform, klicka på ”Visa som” och välj ”Lista”.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Vid konsthistoriens slut

11 oktober, 2014 kl. 09:45 - 13:00

Gratis

Som medlem i en till Sveriges Konstföreningar ansluten konstförening är du varmt välkommen att delta i Skånedistriktets konstbildningsdag, lördag 11 oktober,
vid Dunkers kulturhus, Kungsgatan 11, Helsingborg.

Temat för dagen är politisk konst, vilket även är årets tema för Sveriges konstföreningar. Dagen kommer att inledas med frukost för att därefter fortsätta med Dan Jönssons föredrag ”Vid konsthistoriens slut”. Dan Jönsson, som är ständigt aktuell med sina artiklar med konstkritik, har bland annat även skrivit en bok om politisk konst, ”Estetisk rensning: bildstrider i 2000-talets Sverige”.  I anknytning till föredraget kommer det även att finnas tid för att ställa frågor på ämnet. Som kuriosa kan det också vara spännande att känna till att Dan Jönsson är upphovsman till Eslövs universitet!

Efter föredraget kommer vi att umgås en stund över en god lunch, med kaffe på maten, vid Dunkers kulturhus restaurang. I din anmälan behöver vi få veta om du önskar dig en lunch med kött, fisk eller ett vegetariskt alternativ. Efter lunchen finns det gott om tid för att besöka kulturhusets utställningar innan vi skiljs åt för dagen. Den ena utställningen, ”Mellan verkligheten med svenska bilder”, visar bilder från 1970-talet och framåt. En guidad tur erbjuds kl. 13:00.

Väl mött
Styrelsen för Sveriges konstföreningar, Skånedistriktet

Hålltider för dagen:

09:45 – 10:00               Frukost (en halv fralla och kaffe)

10:00 – 12:00               Dan Jönsson ”Vid konsthistoriens slut”

12:00 – ca 13:00           Lunch vid Dunkers kulturhus restaurang

13:00 och fram              Utställningarna vid Dunkers

Kostnad: Kostnadsfritt förutsatt att du inte anmäler dig för att därefter utebli. Om du uteblir utgår en kostnad på 300 kronor.

Anmälan: Anmäl dig senast 21 september. Då det finns en begränsning i antal deltagare bör du tänka på att anmäla dig så tidigt som möjligt. Blir det fullt måste vi tyvärr begränsa till 3 deltagare per medlemsförening.

Anmäl dig per e-post till skane@sverigeskonstforeningar.nu.

Datum:
11 oktober, 2014