Frågorna var många när Kirse Junge-Stevnsborg bjöd på en unik överblick av nordisk konst

En fullsatt åhörarsalong vid Dunkers kulturhus fick en intressant och underhållande uppdatering om var nordisk konst står idag då Kirse Junge-Stevnsborg bjöd på sitt inledande föredrag vid Helsingborgs Konstförenings ”miniutbildning”. Kirse vet vad hon talar om och kan sitt ämne. Till vardags konstnärlig ledare vid konstnärshuset Den Frie i Köpenhamn och med en solid kunskap och erfarenhet om nordisk konst, fick vi under de två timmarna en givande och säkert för många delvis ny och reviderad bild av aktuell konst i de nordiska länderna. Från det klassiska och romantiskt inspirerade artonhundratalsmåleriet fram till dagens sökande, experimentella, kritiska och inte så sällan provocerande uttrycksformer.

Man kan konstatera att i dagens globaliserade värld sprider sig influenserna snabbare än någonsin. Nya medier och uttrycksformer uppstår. Det var intressant att få en överblick över samtidskonsten i Norden som verkligen inte sitter fast i det förgångna. Inte minst höjdes ett och annat ögonbryn när Kirse berättade om hur den danska konstnärsgruppen A Kassen lät kinesiska ”konstnärer” måla upp hela den prestigefulla Carnegie Art Awards-utställningen för en i sammanhanget blygsam penning. Detta sedan finansiären Carnegie Investment Bank fått pengaproblem.

Här kan du läsa vad Helsingborgs Dagblad skrev om just ”Värde på en marknad”.

Tack Kirse för en givande föreläsning.