Rembrandt

20 september 2015 kl 14.00

Rembrandt är den första konstutställningen i en serie från Exhibition on Screen. Den är inspelad på National Gallery i London samt Rijksmuseum i Amsterdam och handlar om Rembrandts sista år. Rembrandt-utställningen har fokus på de sista åren i konstnärens liv, är den största på många år.

Filmarna har fått exklusiv tillgång till båda konstgallerierna, och man dokumenterar dessa fantastiska utställningar, blandat med berättelsen om Rembrandts liv och förberedelserna inför utställningarna. För många konstkännare är detta den största konstnären någonsin – filmen tar en närmare titt på mannen som fått detta epitet.

Inspelad: National Gallery, London och Rijksmuseum, Amsterdam
Beräknad längd: 1 tim 25 min

Ordinarie biljettpris är 160kr (inga pensionärsrabatter erbjuds på dessa visningar). Medlemmar i Helsingborgs Konstförening får köpa biljetten för det rabatterade priset 100Kr. Först till kvarn gäller då det endast finns 20 rabatterade biljetter!

Matisse

8 november 2015 kl 14.00

Utställningsfilmen Matisse är den andra konstutställningen i en serie från Exhibition on Screen. Denna film har fokus på Henri Matisse: The Cut-Outs från Tate Modern i London.

Publiken bjuds in till en intim rundtur bakom kulisserna på Tate Moderns utsålda utställning Henri Matisse: The Cut-Outs. Vi får även intervjuer med experter som Tate-chefen Nicholas Serota och konstnärens vänner, liksom sällsynt arkivmaterial av Matisse i arbete.

Detta är en exklusiv titt på slutet av Matisses karriär, då han började sin ”carving into colour” och då hans serie med spektakulära cut-outs föddes.

Filmen innehåller också nya uppträdanden av Royal Ballets solist Zenaida Yanowsky, med en dans som återspeglar Matisses färger, dynamik och frihet. I filmen ser vi också jazzmusikern Courtney Pine, som skapat ett jazz-stycke som återuppväcker bebopens guldålder – improvisatoriska rytmer som Matisse själv jämförde med sitt eget arbetssätt med cut-out-tekniken.

Dessa unika personliga tolkningar och den exklusiva tillgången till utställningen visas enbart på bio.

Inspelad: bland annat på Tate Modern, London, och MoMA, New York
Beräknad längd: 1 tim 30 min

Flickan med pärlörhänget

29 november 2015 kl 14.00

Utställningsfilmen Flickan med pärlörhänget bygger sin handling på den berömda målningen av Vermeer. Filmen är den tredje från serien Exhibition on Screen och är inspelad på Galleri Mauritshuis i Haag.

Efter två år på framgångsrik världsturné har Johannes Vermeers berömda målning Flickan med pärlörhänget återvänt hem till det mycket omtyckta galleriet Mauritshuis i Haag, som just totalrenoverats.

Denna vackert filmade dokumentär söker svaren på de många olösta gåtor som omger målningen och dess hemlighetsfulle skapare Vermeer. Vem var flickan? Varför och hur kom målningen till? Varför är den så hyllad?

När målningen visades i Japan blev det enorma köer för att få se en glimt av hennes gåtfulla skönhet och nästan 1,2 miljoner besökare såg utställningen. Verkets bestående dragningskraft på publiken är odiskutabel.

Inspelad: Galleri Mauritshuis, Haag
Beräknad längd: 1 tim 25 min

Vincent Van Gogh

7 februari 2016 kl 14.00

Folkets Hus och Parker presenterar hyllningsfilmen Vincent Van Gogh – ett nytt sätt att se från serien Exhibition on Screen. Filmen visas i samband med 125-årsminnet av hans död och är inspelad på Van Gogh-museet i Amsterdam.

Publiken får en oöverträffad tillgång till skatterna på Amsterdams Van Gogh-museum. Utställningen hyllar en av världens mest populära konstnärer till 125-årsminnet av hans död.

Särskilt inbjudna, världskända konsthistoriker och curatorer erbjuder sina tolkningar och förklaringar av hans verk. Med hjälp av ny forskning som avslöjar de senaste upptäckterna har Van Gogh-museet skapat en biografupplevelse utöver det vanliga.

Inspelad: Van Gogh-museet, Amsterdam
Beräknad längd: 1 tim 30 min

Florens & Uffizi-Galleriet 3D & 2D

29 mars 2016 kl 14.00

Biljetter kan köpas från den 21 januari 2016

Vid premiären i Italien sågs Florens och Uffizi-galleriet av 65 000 biobesökare, och slog därmed Bond-filmen Spectre vad gäller antal besökare per bio under premiärhelgen. Följ med på en resa genom den italienska renässansens vagga, av teamet bakom förra årets succé Vatikanmuseet och Sixtinska kapellet.

OBS! Vi kommer att erbjuda föreställningen både i vanligt format/2D och i 3D-format:

29 mars i 3D
5 april i vanligt format/2D
Vi får ta del av de vackraste och mest berömda konstverken från perioden av Michelangelo, Brunelleschi, Raphael, Leonardo da Vinci och Botticelli. Stor tonvikt läggs vid själva Uffizi-galleriet, den vackra museibyggnaden där konstskatterna visas upp.