Julklappstips: ”KVINNOR I KONSTEN”

Ge dig själv, eller en god vän, Helsingborgs Konstförenings allra första föreläsningsserie i vår nya lokal Konsten i julklapp. Serien tar upp kvinnliga konstnärers ojämna kamp för att få synas i konsthistorien. För kvinnor både finns och har i alla tider funnits som utövande konstnärer, trots att villkoren ända in i våra dagar är betydligt hårdare än för män.

Anmäl dig till:  tjerstin@gmail.com  före 31 januari 2016.

Eftersom platserna är begränsade är det ”först till kvarn” som gäller.

Passa samtidigt på att förnya ditt medlemskap genom att sätta in 250 kronor på Hbg Konstförenings pluskonto 140295-7. Det kommer att löna sig. Denna föreläsningsserie är bara den första år 2016!

Annie Lindberg

Först ut, tisdagen den 9 februari, blir Annie Lindberg, konsthistoriker, arkivarie och projektledare på Skissernas Museum i Lund.

Hon ger den historiska bakgrunden kring de förutsättningar och villkor som kvinnor haft för att kunna verka som konstnärer. Hon ställer frågan av vem och för vem konsthistorien är skriven? Genom att blicka bakåt belyser hon de maktstrukturer som genom tiderna systematiskt skrivit ut kvinnor ur konsthistorien.

Göran von Rosen

Tisdagen den 8 mars kommer Göran von Rosen, som släktforskade och hittade sin mormors moster Fanny Låstbom.

Han fascinerades över att hon som vad född 1857 mot alla odds lyckades utbilda sig till konstnär och sedan ta sig till Paris. Där träffade hon bland annat Paul Gauguin och August Strindberg. I sin samtid blev hon dessutom uppskattad som en skicklig konstnär. Trots det är hon nu näst intill bortglömd.

Chrissie Lundström

Chrissie Lundström, konstnär, scenograf, dramatiker och föreläsare avslutar serien tisdagen den 5 april.

Hon berättar om hur det är att verka i dagens Sverige. I sin bildkonst arbetar hon med träskulpturer, måleri och mixed media, där hon ofta använder sig av idéer och erfarenheter från sin teaterverksamhet. Chrissie har flyttat från Skellefteå till Skåne och sedan 2011 deltar hon i Konstrundan i NV Skåne.

Samtliga föreläsningar hålls på KONSTEN vid Kopparmölletorget kl 19.

Hela serien kostar 350 kronor för medlemmar och 450 kronor för icke medlemmar. I priset ingår fika med kaffe och kaka. Samtidigt finns möjligheten att se de utställningar som visas i galleriet den aktuella månaden.

Anmäl dig till:  tjerstin@gmail.com  före 31 januari 2016.

Eftersom platserna är begränsade är det ”först till kvarn” som gäller.