Birgitta Godlund

Bukarests konsthögskola
Universiteten i Lund och Stockholm

Utställningar (i urval):

2016 Virserums konsthall ”Trä triennalen”
2015 Galleri Konsten, Helsingborg, ”Kunst på Kryss”, Vaerftshallerne, Helsingör, Danmark ”Kunst på Kryss”
2014 Stadsbiblioteket Lund/Väster ”Tillflykt”
2013 Sumei Multicultural Centre Newark USA “Ironbound”, Höllvikens bibliotek ”Naturlikt”, Husby konsthall, Stockholm ”[Fe]male”
2012 ETA Gallery/Ottawa Art Gallery, Canada ”Void”
2011 Skånes konstförening, Malmö, Malmö Rådhus, Kulturnatten
2009 Falsterbo konsthall ”Birgitta x 4”
2005 Nationalmuseum Szscecin, Polen, Biennalen ”Habitat”, Galleri Svenshög, Lund, Tretyakov-museet, Moskva, Ksianz, Polen, Svenska ambassaden”10 dagar kultur”
2003 Stiftsgården Åkersberg, Höör konstförening, Milena Sctuki galleri, Warszawa/Praga, Galeria Design, BWA Wroclaw, Polen ”Afrikana”
2002 German Cultural Centre, Kampala “My Africa” 2000 Tulifanya Art Gallery, Kampala
1999 Kulturen[s Museum] i Lund ”Inside Outside Africa”, Goethe-insitutet, Nairobi “Lorca Poetry Festival” 1998 Kulturstafetten, Stockholm
1997 Galleri Edward, Trelleborg, Höstsalongen
1996 OneOff Gallery, Nairobi, ”Inside/Outside Africa” 1995 Serendipity Gallery, Nairobi
1994 Pan African Congress, Kampala Uganda, Paa Ya Paa Gallery, Nairobi, Rank Xerox building Zürich “Pro Helvetia”, French Cultural Centre, Nairobi “Image-word-image”
1993 British Council, Design utställning
1992 Kenya National Museum, Nairobi
1991 “Art Expo-91”, EU och Indonesiska kulturministeriet, Centre Culturel Français, Bandung, Indonesien

Representerad:

Malmö stad, Svenska kyrkan, i Trelleborg och Skurup, på Bentara Budaya Museum och Duta Fine Arts Museum i Jakarta m fl offentliga platser

Utmärkelser:

Har mottagit projektanslag från Trelleborgs kommun, Sparbanksstiftelsen Skåne, Region Skåne, Källstorps församling, San Michele Stiftelsen Stockholm/Capri, KRO/Konstnärernas Riks-organisation, Svenska institutet, Stiftelsen Framtidens kultur, EU/Leader och har prisbelönats av Ministry of Culture, Kenya samt 2015 nominerats till Trelleborgs Allehandas kulturpris