Iwona Maria Pawlowska

Kontaktuppgifter:
Östergatan 50
262 33 Ängelholm
tel.0431-41 07 09
e-post: iwona@impart.se
hemsida: www.impart.se

Teknik:
målning, teckning, grafik, textil

Medlem i:
NVSK, KC väst, Helsingborgs Konstförening

Utbildning:
2000 Rumsgestaltning och presentationsteknik för Henrik Allgén
1991/92 Stenlitografi på Konsthögskolan i Stockholm
1990/91 Konstlitografiska Skolan i Tidaholm
1989 Stenlitografi för Lars Hellström
1988 Koppargrafik för Kristina Campbell, Hasse Hasselgren
1983 Muralteknik för Domenico och Luigi Inganni, Mats Åberg
1979/82 Kingston Polytechnic of Fine Arts & Designe i London
1978/79 The Heatherley School of Fine Art i London England
1977/78 Hovedskous Målarskola i Göteborg
1976/77 KV`s Konstskola i Göteborg

Jurybedömda utställningar:

2008 Salong Sofiero i Helsingborg
2005, 2001, 1998, 1995, Teckningstriennalen Landskrona Konsthall,
2005,1996, 1994 Vårsalong Vikingsberg i Helsingborg
2000 ”Svarta Björn” Jubileumsutställning i Kiruna,
1998 ”Limit-53” Konstmuseum i Helsingborg,
1996 ”Ting-96” Vikingsbergs Konstmuseum i Helsingborg,
1995, 1993 Kulla Salongen Krapperups Konsthall
1991, 1988, 1987 Vårsalong Liljevalchs Konsthall

Separata utställningar:

2008 Växthuset Hällekis Säteri
2003 Galleri Moment i Ängelholm, Stadshusgalleriet i Laholm
2002 Galleri Tahi i Kvidige, Galleri GiV i Göteborg
1997 Polska Institutet i Stockholm
1996 Galleri Wiktoriana i Södåkra
1994 Konsthall BWA i Bidgoszcz Polen, Konsthallen i Wloclawek Polen
1993 Galleri Sjöhästen i Nyköping
1991 Galleri 7 i Helsingborg
1988 Binnebergs Tingshus
1987 Christinasalens Foajé i Piteå
1986 Kiruna Statshus, Bodens Konsthall, Uddevalla Konsthall
1985 Arvika Konsthall, Stadshuskubben i Falkenberg
1984 Galleri 54 i Göteborg, Galleri Bildhörnan i Umeå
1983 Statgalleriet i Halmstad
1982 Alingsås konsthall, Galleri Adolfsson II i Stockholm

Samlingsutställningar:

2008 Salong! Sofiero i Helsingborg
2005 Teckningstriennalen Landskrona Konsthall,
Vårsalong Vikingsberg i Helsingborg
2004 ”Intergraf” internationellgrafik i Klaipeda och i Vilnius, Litauen
2002 Stadshusgalleriet i Laholm, ”Lysande” Krapperups
Konsthall, ”Falu minigrafik” i Falun, ”Terra Grafika” Galleri Infra i Upplands Väsby
2001 Teckningstriennalen Landskrona Konsthall, ”Svarta Björn i konsten” vandringsutställning i Narvik, Luleå och Gällivare
2000 Julsalong Höganäs Museum, Julsalong Galleri Odenslunda i Tidan, ”Svarta Björn” Jubileumsutställning i Kiruna
1998 ”Midvintersljus” i Helsingborg, Teckningstriennalen Landskrona Konsthall, ”Limit-53” Konstmuseum i Helsingborg,
Galleri Kretsen i Södertälje, Galleri KC i Göteborg, Julsalong Höganäs Museum
1997 Konstmässa ”Uttryck-97” i Hälsingborg, Konstrundan i NV Skåne, ”Helsingborg mot våld och rasism” i Maria Park, Julsalong Galleri Hjärne i Helsingborg, Julsalong Höganäs Museum
1996 ”Ting-96” Vikingsbergs Konstmuseum i Helsingborg, Vårsalong på Vikingsberg i Helsingborg
1995 Teckningstriennalen Landskrona Konsthall, Kulla Salongen Krapperups Konsthall, Galleri Wiktoriana i Södåkra
1994 Vårsalong Konstmuseum i Helsingborg, Galleri Fria Händer i Helsingborg, Julsalong Höganäs Museum,
1993 Biblioteket i Nowy Przemysl Polen, Konsthall i Wloclawek Polen, Kulla Salongen Krapperups Konsthall, Galleri Wiktoriana i Södåkra
1992 Galler Ole Forsberg i Härja
1991 Vårsalong Liljevalchs Konsthall, Galleri Janson i Falköping, Nolhaga slott i Alingsås, Konstnärshuset Sjöboda i Jönköping
1988 Vårsalong Liljevalchs Konsthall, ”Polen är…”Galleri Maneten i Göteborg
1987 Vårsalong Liljevalchs Konsthall
1982 Kingston Polytechnic i London England

Offentliga uppdrag:

2000 Rönneskolan i Ängelholm

Övriga meriter:

Deltar i Konstrundan i Nordvästra Skåne, leder målarkurser och målar eller tecknar på beställning.

”Mycket i hennes konst åskådliggör också en kamp mellan verklighet och vision, mellan en kroppslig och en andlig realitet. I sin senaste fas avlägsnar sig Pawlowska alltmer från det föreställande för att låta bilden leva sitt eget liv. ..Blandteknik ger målningarna egenartade klanger och en mystisk mångfald som på något sätt knyter an till det tidigaste måleriets andliga dimension men nu i helt upplösta, abstrakta former. Hon söker nu som förr gestalta ett inre drama.”
Helmer Lång, Konstrunda i ord och bild, 1997

”Det är dock hennes koppargrafik som fångar intresset….Med tunna, tunna linjer formar hon ett glas vatten, dubblerar det,ja, gör det till tre stycken. På ett enkelt men effektfullt sätt lyckas hon ge det vardagliga motivet ett gåtfullt, nästan magiskt uttryck.”
Sara Ullberg, Södertälje Lokaltidning, 1998

”Fjäderlätt luftighet kännetecknar dem. Personligt förmedlar hon stämningar eller fångar skönheten i någon vardaglig trivialitet.”

Ingrid Larsson, Hallandsposten, 2002