Onsdag 13 nov kl 18
Pris för medlemmar:
Pris för icke-medlemmar:

Robert Mapplethorpe, 1 tim 43 min, 2016

Robert Mapplethorpe var en av 1900-talets mest kontroversiella och provokativa fotografer. Trots – eller kanske tack vara sin katolska uppväxt kom hans karriär att definieras av konst som gjorde hans konservativa omvärld minst sagt förbannad, samtidigt som konstvetarna ställde sig i kö för att låta sig fascineras, imponeras och exploateras av hans verk.

En ikon i såväl gaycommunityn som i konstsammanhang, som här har fått sitt liv slående vackert porträtterat i en film fylld till bredden med droger, hipsterdekadens och naturligtvis fantastiska foton.

Cindy Sherman
Cindy Sherman, född 19 januari 1954 i Glen Ridge, New Jersey, är en amerikansk fotograf och fotokonstnär.

Cindy Sherman har spelat en nyckelroll i pop- och konceptkonstens ifrågasättande och omdefiniering av den konventionella bildens uppbyggnad. Med sig själv som modell har hon skapat en rad bildserier där särskilt kvinnans villkor har undersökts. Hennes konst tar upp själva grunden för kvinnors möjlighet att skapa sig en självbild, och hur massmediernas kvinnoframställningar påverkar detta. Genombrottet kom med en serie svartvita fotografier med titeln Untitled Film Stills (1977–1980).

Genom att hon själv – om än sminkad och utklädd – känns igen på alla bilderna, gjorde hon det möjligt för åskådaren att se de kvinnotyper hon framställde som retoriska formler eller klichéer.