Lördagen den 25 april 2015 åker Helsingborgs Konstförening till Ystad för att se den omtalade utställningen ”Varning för känsliga människor”. Vi guidas av museipedagogen Catrine Hellberg. Guidningen bjuder föreningen på. Inträdet står dock var och en för. Det kostar 20 kr/person om vi är fler än 20, annars 40 kr.

Vi samlas på Knutpunkten för att ta direkttåget 10:33 med ankomst Ystad 12:28. Med duobiljett (dvs. två personer som samåker) är ordinarie pris 185 kronor enkel resa, med jojokort 148 kronor.

Den som vill ha med eget fika har alltså gott om tid för det på tåget.

Så här beskrivs utställningen på museets hemsida:
Känsliga människor, vilka är det, och varför behövs varningen? I utställningen ”Varning för känsliga människor” gestaltar ett tjugotal konstnärer olika kriser, avgörande förlopp i livet som utlöser starka reaktioner och känslor. De visar det känsliga, ömtåliga i att vara människa – vilket kan påverka oss och beröra.

Till varje konstverk har konstnären och psykologen Joanna Etherton skrivit psykologiska ingångar. Texterna reflekterar kring skeenden som verken berör och hur de kan komma att påverka livet.

Deltagande konstnärer Annika Liljedahl, Marja-Leena Sillanpää, Mandana Moghaddam, Bella Tinghammar, Roj Friberg, Richard Vogel, Eva Björkstrand, Beth B, Niklas Eneblom, Leif Holmstrand, Börje Almquist, Lenke Rothman, Johanna Ekström, Karin Broos, Leif Claesson, Ola Åstrand, Kerstin Danielsson, Roland Persson, Lena Mattsson, Ester Henning, Kennet Klemets, Dana Sederowsky, Elisabeth Moritz, Camilla Ander och Bo Melin.

Kurator: Ola Åstrand

Efter visningen går vi tillsammans till Kurt Wallanders favoritkafé, Fridolfs konditori, som ligger strax intill museet. Här kan vi få oss en rejäl macka med kaffe, te, läsk eller aloevera-dryck (ej kolsyrad). Dock ej lättöl som Wallander föredrog! (Inga restauranger är tyvärr öppna dagtid i Ystad på lördagar).

OBS att den som vill äta måste anmäla detta senast onsdagen den 22 april till Tjerstin Thorsén 0702-93 75 93 eller tjerstin@gmail.com. Då ser konditoriet till att mackorna – och plats vid bord – väntar på oss efter visningen av utställningen.

Välj Bröd:

1. Bagel