NORDISK SALONG 2021

NORDISK SALONG 2021 323 219 Helsingborgs konstförening

NY NORDISK SALONG I HELSINGBORG – VÄLKOMMEN ATT SÖKA

Nu kan vi äntligen berätta att det är dags för en ny Nordisk Salong i Helsingborg med vernissage den 3 december 2021.

För tredje gången genomför vi konceptet Nordisk Salong som är öppen för ansökningar från alla våra nordiska länder. Målet är en jurybedömd utställning som ska visa upp ett urval av den samtida nordiska konsten. Bakom arrangemanget står Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus.

Ung som gammal, etablerad eller nyutexaminerad, professionell eller amatör – alla bjuds in att skicka in verk inom tio kategorier: måleri, teckning, skulptur, textil, film, foto, grafik, installation, performance och blandteknik.

Ansökan öppnar den 1 januari 2021 och pågår till den 31 juli 2021. För mer information och ansökan gå in på vår hemsida: www.nordisksalong.se
Kontaktansvarig: Christel Knappe, info@nordisksalong.se

De två tidigare nordiska salongerna (2014 och 2017) lockade många konstnärer, och även en stor publik, med sammantaget cirka 27 000 besökare.
Inför nästa års utställning hoppas vi på ett minst lika stort gehör. Vi önskar dessutom att få fler sökanden utanför Sverige. Och vi vill att juryn ska få svårt att välja.

Juryn för Nordisk Salong 2021 består av Pontus Kyander, Finland, Helene Nyborg Bay, Danmark, Svein Ingvoll Pedersen, Norge och Olöf Kristin Sigurdardottir, Island. Under fyra dagar i augusti 2021 kommer de att bedöma de digitalt insända verken.

För många unga konstnärer är salongen som utställningsform vägen in i konstnärsvärlden. För den etablerade konstnären är den ett sätt att få synas i ett annorlunda och nytt sammanhang. Här hämtar vi inspiration från de allra tidigaste Parissalonger som var banbrytande och gränsöverskridande. Vår förhoppning är att Nordisk Salong 2021, förutom att visa nordisk konst av idag, kan bidra till att kontakter etableras, att nätverk skapas.

I samband med utställningen kommer ett antal stipendier att delas ut. ”Publikens favorit” ska också koras. Sprid gärna denna information, så att vi får så många sökanden som möjligt. På hemsidan nordisksalong.se kan man printa ut affisch och flyer.

Välkommen att söka till Nordisk Salong 2021!

Christel Knappe, ordförande i Helsingborgs konstförening
Fredrik Öjbro, scen- och utställningschef på Dunkers kulturhus

Länk till inbjudan (pdf).