eva magnusson <br> 15-30 aug 2020

15-30 aug 2020
1024 690 Helsingborgs konstförening
Eva Magnusson, Title
Eva Magnusson berättar om sin utställning på Galleri KONSTEN.

Eva Magnusson ställer ut på Galleri KONSTEN

Under augusti månad sista hälft fylls Galleri KONSTEN av akvarellmålaren Eva Magnussons verk. Målningarna är inspirerade av såväl det småländska skogslandskapet som havet utanför Höganäs, men är lika mycket en resa i ett inre landskap.

Eva Magnusson är utbildad vid bland annat Konstfack. Under många bodde hon i Småland, där hon deltagit i flera utställningar också svarat för en rad offentliga utsmyckningar. Hon har även deltagit i vårsalongen på Liljevalchs. Eva Magnusson håller dessutom kurser i akvarellmåleri.

Numera bor Eva Magnusson i Höganäs. Hon har medverkat i Konstrundan i Nordvästskåne och i Vårsalongen på Krapperups konsthall.
Men det är första gången som hennes målningar visas i Helsingborg.
–Det ser jag verkligen fram emot. Det var så snopet när utställningen ställdes in i våras, så därför är det roligt att det nu blir av, säger Eva Magnusson.

Målningarna som visas är till hälften producerade under de senaste två åren, till hälften helt nya. Och att Eva Magnusson numera bor vid havet har satt sina spår. Det nya landskapet har kommit smygande och nu har det blivit en mix av Småland och Skåne.
Däremot har inte de röda stugorna inte bytts ut mot skånska korsvirkeshus.
–Det har inte varit ok i konstnärskretsar att måla röda stugor. Röda stugor står för ett glatt amatörmåleri men jag var tvungen att ha med dem för att de har ingått i mitt måleri som i sin tur stöttat och försökt belysa det val jag gjorde att borta mig långt bort, ensligt och långt från kulturella sammanhang, berättar Eva Magnusson.
Men det behovet finns inte i Skåne.
–Därför blir det inga korsvirkeshus och kanske inte heller skånska landskap, jag behöver dem inte, andra motiv beskriver och kommer att samarbeta med mig i den nya kraft och frihet jag känner. Tång är ett bra exempel på det, fortsätter Eva Magnusson i en hänvisning till det allra senaste motivet.

Anledningen till att det blev just akvarellmålning som Eva Magnusson valde att ägna sig åt var till att början med delvis praktisk. Det var behändigt och enkelt att ta med sig färger och annat material, vatten hittade man alltid. Men nu är det annat som lockar: ljuset i akvarellmålningar, det intressanta med att färgerna uppträder olika och utmaningen i att det inte går att ändra det man gjort.

Utställningen har vernissage lördagen den 15 augusti.
På grund av coronarläget öppnas utställningen vid tre tillfällen; kl 13, 14 och 15, med maximalt 20 deltagare vid varje vernissage. Det krävs även en anmälan för att delta medlem@hbgkonst.se

Utställningen visas sedan lördagar och söndagar kl 13-16 på Galleri KONSTEN t o m 30 augusti.

Välkomna!