NORDISK SALONG 2021

NORDISK SALONG 2021 323 219 Helsingborgs konstförening

NORDISK SALONG I HELSINGBORG Öppnar DEN 3 DECEMBER 2021 OCH PÅGÅR TILL DEN 3 APRIL 2022.

Utställningen har vernissage fredag den 3 december kl 15 och invigningen är kl 18.30.
Vänligen notera att det krävs ett giltigt vaccinationsbevis för att vara med på vernissagedagen.

Varmt välkommen!

Läs mer om programmet för Nordisk Salong 2021 >>>

Föreläsningar, konstnärssamtal och visningar

För tredje gången genomför vi konceptet Nordisk Salong som är öppen för konstnärer från alla nordiska länder. Det är en jurybedömd utställning som visar upp ett urval av den samtida nordiska konsten. Bakom arrangemanget står Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus.

Verk har sänts in inom tio kategorier: måleri, teckning, skulptur, textil, film, foto, grafik, installation, performance och blandteknik.

De två tidigare nordiska salongerna (2014 och 2017) lockade många konstnärer och en stor publik med sammantaget cirka 27 000 besökare. Inför denna utställning hoppas vi på minst lika många besökare.

Juryn för Nordisk Salong 2021 består av Pontus Kyander, Finland, Helene Nyborg Bay, Danmark, Svein Ingvoll Pedersen, Norge och Kristín Dagmar Jóhannesdóttir, Island. Under slutet av augusti 2021 bedömdes alla insända verk.

Namnen på de utställande konstnärerna visas på Nordisk Salongs hemsida.

I samband med utställningen kommer två stipendier att delas ut. ”Juryns val” och ”Publikens favorit” ska koras. Priset för varje stipendium är på 20 000 SEK. Juryns val offentliggöras vid invigningen den 3 december.

Vår förhoppning är att Nordisk Salong 2021, förutom att visa nordisk konst av idag, kan bidra till att kontakter etableras och att nätverk skapas.

– För mer information och gå in på Nordisk Salongs hemsida: www.nordisksalong.se
– Kontaktansvarig: Kjell Östlund, info@nordisksalong.se

Ulf Hedén, ordförande i Helsingborgs konstförening