Konst på Karantänen

Konst på Karantänen 432 288 Helsingborgs konstförening

Äntligen!
Från den 1 april 2023 hyr Helsingborgs konstförening Karantänen av Helsingborgs stad. Karantänen, som har ett perfekt läge längs stadens strandpromenad Gröningen, byggdes 1916 som en karantän för djur vilka kom in i Sverige från utlandet, därav namnet.

Lokalen är en spännande miljö att uppleva konst i, med sina nu huvudsakligen vita väggar och 143 kvm genuina och rustika atmosfär.

Karantanen

Föreningen är otroligt glad och tacksam för denna möjlighet att visa en spännande och varierande konst i ett nytt utställningsrum. Karantänen kan bli en kreativ samlingspunkt dit människor kommer för att uppleva konst och kultur, samtala, utbyta idéer och trivas.

Invigningsutställningen blir den 22 april – t o m 21 maj 2023
Utställningen omfattar enbart Helsingborgskonstnärer i en gest mot Helsingborgs stad som erbjudit föreningen denna möjlighet.

De 12 konstnärerna är:
Gunilla Andrén
Göran Aulin
Inga Björstedt
Per Drejare
Berit Fradera
Margareta Granvik
Nina Johansson
Kerstin Larsson
Mary Segerfalk
Henrik Stierna
Pia Tham
Joanna Thede

Efter invigningsutställningen
Den 3 juni visar föreningen en samlingsutställning med konstnärer från NV Skåne. Temat blir ”Karantän”; ett passande tema med tanke på covidepidemin och byggnadens tidiga historia.

Föreningen planerar därefter att ha tre till fyra utställningar till under 2023, bl. a. en för glas och keramik. Föreningen vill under året försöka visa så många som möjligt av sina konstnärer. Efter inledningen med lokala och regionala konstnärer öppnas möjligheterna att ansöka för alla konstnärsmedlemmar.

Det blir främst samlingsutställningar och gärna flera konstformer samtidigt. Föreningen har också inbjudit vår vänförening i Helsingør att den 19 augusti anordna en utställning med danska konstnärer.

Varje utställning kommer att pågå i tre till fyra veckor med öppet kl. 13 – 16 varje lördag och söndag.

Föreningen erhåller ett projektstöd från kulturnämnden i Helsingborg som täcker hyran och en del för galleriverksamhet nödvändig utrustning.