Lars Bertle <br> 7, 15 & 22 november 2020

7, 15 & 22 november 2020

7, 15 & 22 november 2020

I Lars Bertle’s ateljé

”Att måla övertydligt har inte legat för mig. Det viktiga är upplevelsen. Det måste kännas som ett måleri. Jag tolkar ljuset och känslan. Ett upplägg av färg, form och känsla i fri fantasi”.

Lars Bertle är 95 år och sedan 1968 fortfarande verksam på heltid som konstnär i Helsingborg. Varje dag lever han fortfarande med konsten i sin ateljé på Miatorp. ”Jag märker att jag blir friare och friare, djärvare. Nu ger jag färgerna mer pregnans. Ofta i större format, både med pensel och kniv och i grova drag.” Ett flöde av färg som öppnar stråk mot det igenkännbara.

Han har målat landskap, människor i rörelse inom idrott, människor på flykt och vid uppbrott, symboliserade av fåglar mot skyn, informellt landskapsmåleri med stark färg och spontanitet till numera mestadels helt abstrakta och experimentella dukar i samma starka färgskala.

Lars Bertle är en Helsingborgsprofil inom konstlivet. Han hade sin första utställning 1952, han var med och grundade Galleri Nordvästen i Helsingborg 1970, han finns representerad bl.a. på Statens konstråd och i många kommuner och regioner över hela Sverige. Han deltar fortfarande i Konstrundan i Nordvästra Skåne.

Vernissage på Galleri KONSTEN

Utställningen har vernissage lördagen den 7 november.
På grund av coronarläget öppnas utställningen vid tre tillfällen; kl 13, 14 och 15, med maximalt 10 deltagare vid varje vernissage. Det krävs även en anmälan för att delta på medlem@hbgkonst.se

Utställningen visas sedan söndagen den 15 november & söndagen den 22 november.