MAJ 2021 <BR> PETER GÖRANSSON

PETER GÖRANSSON

MÅNADENS KONSTNÄR

Peter Göransson

“Peter Göransson kan i sitt måleri som få fånga ljuset en klar vårvinterdag i en glänta i skogen. Med fotorealistisk teknik låter han en lätt vindil av poesi och vemod dra genom själen.

I målningarna där han låter oss betrakta världen genom regnvåta fönster löses skärpan upp. Det är oerhört skickligt men samtidigt så mycket mer. En framställning av vardagens ibland korta stunder av sublim närvaro”.

Sofia Orre, Susanne Dieroff Hay, Bianca Maria Barmen
Urvalsgruppen för Helsingborgs konstförening

“Debuterade 1969 då jag blev antagen till Kullakonsts jurybedömde salong.

Senare, som utövande konstnär. Tecknade jag mest. Ofta stadsmiljöer med socialrealistisk ambition. Det låg lite i tidens anda. Därpå följde en period med abstrakt måleri, för att sen återgåtill föreställande bilder, men nu med natur och landskapsmotiv.

När jag sen ibland behöver en alternativ motivvärld, kan jag finna den i min uppväxtstad Helsingborg. Där utmanar geometriska ytor, glänsande billack och strosande människor.

Kanske är cirkeln sluten, men nu är det sol i stadsmiljön”.

Peter Göransson
Om PETER GÖRANSSON