JUNI 2021 <BR> Nina B Johansson

JUNI 2021

MÅNADENS KONSTNÄR

Nina B Johansson, Räcker det att vara människa

“Nina B Johansson använder sig av många tekniker i sitt konstnärliga arbete men det är teckningen som sticker ut även om dessa ibland också utgör underlag för fina broderier, målningar och skulpturer. Nina B Johansson tecknar vardagliga skeenden: som att vattna blommor, leta runt i frysen för att hitta något vettigt till middagen eller bara sitta dagdrömmande framför datorn. Teckningar fulla av aktivitet men också vila och väntan.Hennes pennstreck är sökande, inte alltid exakta men fångar ändå en exakt känsla eller ett specifikt tillstånd.

Under den rådande pandemin som för många varit en svår tid, har Nina i sina dagliga teckningar skapat ett viktigt tidsdokument och lyckats förmedla känslor av vemod och sorg men också fångat de ljusglimtar som uppstått i de nya vardagsrutinerna som kaffestunden med termos ute och en god vän på lagom avstånd.”

Sofia Orre, Susanne Dieroff Hay, Bianca Maria Barmen
Urvalsgruppen för Helsingborgs konstförening

Tecknandet är en stor del i mitt konstnärsskap Konsten ger mig kraft att leva, den får mig att känna mig stark och ger mig hopp om livet. Jag utgår från mig själv, min vardag och människorna som finns i mitt liv. Jag är intresserad av att betrakta människor och fånga dem i mina teckningar.

Det viktiga för mig är att bilderna ska förmedla känslor. Jag är inte ute efter enbart ytan, det ska finnas en själ och kännas att någon är hemma. Teckningen ska ge en känsla av personen mer än att vara en exakt avbildning.

Ofta utgår jag från mina teckningar och översätter dem i andra tekniker såsom broderi, måleri, skulptur, screentryck, linoleumtryck, träsnitt, vävning och installationer.

Mitt pågående projekt är en teckningsdagbok där jag skildrar min upplevelse av att leva i karantän och social distansering.

Nina B Johansson  Spelning pågår
Nina B Johansson, Spelning pågår