Studiebesök på Ateljé Larsens grafikverkstad <br> 15 nov 2021

15 nov 2021
190 200 Helsingborgs konstförening

Ateljé Larsen
Tyvärr måste vi ställa in detta besök.
Ateljé Larsen kan inte ta mot besök för tillfället.

Adress: O D Krooks gata 37, Helsingborg (busshållplats: Stattena)

Ateljé Larsen, verkstad för tryckning av koppargrafik, startades av konstnären Thormod Larsen i början av 1950-talet. Efterhand kom verkstaden att anlitas av en rad betydande grafiker och spelade en viktig roll i utvecklingen av färggrafiken i landet. Efter Thormod Larsens död fortsatte sonen Ole Larsen som tryckare. Verksamheten har vuxit och bl.a. kommit att inbegripa utveckling av nya grafiska tekniker.

Måndag 15 november
Anmälan till medlem@hbgkonst.se

Endast för medlemmar i Helsingborgs konstförening. Begränsat antal – först till kvarn…

Artikel från HD 2011:

Grafikkällare med bra tryck
Till en oglamorös källarlokal på en bakgata på Stattena i Helsingborg söker sig konstens mästare. På Ateljé Larsen har alla deltagare i Dunkers stora grafikutställning tryckt sina verk.

Efter flera års försök att komma in i det allra heligaste blir vi insläppta bakom den oansenliga plåtdörren till lokalen en trappa ner under ett helt vanligt hyreshus. Hit får nämligen bara speciellt inbjudna komma. Efter 40 års välrenommerat arbete kan Ole Larsen välja och vraka även bland de konstnärer som vill komma hit. Bara de allra bästa släpps in.

Då räcker det inte att enbart ståta med kunglig rang. Så drottning Sonja av Norge har tagit sig hit helt på konstnärliga meriter.
– Jag bjöds till Norge för två år sedan av Kjell Nupen och Ørnulf Opdahl som trycker här. De hade inlett ett samarbete med drottning Sonja. Hon läste konsthistoria i sin ungdom och har fotograferat mycket. Nu ville hon utveckla sitt intresse och göra grafik. Och hon är duktig, berättar Ole Larsen.

Hon blev alltså godkänd! Samarbetet ledde till och med till att en stiftelse för unga nordiska grafikkonstnärer kunde startas. Grundplåten blev en mapp med sammanlagt 24 grafiska blad av de tre norska konstnärerna, alla tryckta hos Atelje Larsen.
– De sålde slut direkt och nästa sommar delas det första stipendiet ut. Det består av 500 000 kronor och en värdecheck på ytterligare 100 000 kronor för att få jobba här, säger han som naturligtvis själv sitter i stiftelsens styrelse.

På Dunkers utställning “UnderStorPress – mästargrafik från Atelje Larsen Helsingborg” visas dessa grafiska blad för första gången.
– För att göra grafik spännande måste konstnärerna ha ett alldeles eget uttryck, förklarar
Ole Larsen.