Föreläsningar under nordisk salong

Föreläsningar under nordisk salong 1024 576 Helsingborgs konstförening

Med anknytning till utställningen Nordisk Salong anordnar Helsingborgs konstförening tillsammans med Dunkers kulturhus en spännande föreläsningsserie.

Under januari, februari och mars kan du som medlem delta gratis i dessa föreläsningar.

Torsdag 13 januari  kl 18.30  – FLYTTAD PÅ GRUND AV SJUKDOM TILL 17 FEBRUARI
OM KONSTSALONGER UR ETT HISTORISKT PERSPEKTIV
Joacim Sprung, lektor i konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet och verksam vid Campus Helsingborg håller ett populärvetenskapligt föredrag om konstsalonger ur ett historiskt perspektiv.

Torsdag 17 Februari kl 18.30
OM KONSTSALONGER UR ETT HISTORISKT PERSPEKTIV
– Anmälan på: https://forms.gle/wphrW5FQWX22pJhi9 senast den 15 februari.

Torsdag 10 mars kl. 18.30
KONSTNÄRSKOLONIER I NORDEN
Thomas Kjellgren, f.d. chef för Kristianstads konsthall, föreläser om ”Konstnärskolonier i Norden”.
Flera av de konstnärer som åkte till Grez- sur – Loing, Barbizon och Skagen känner vi numera väl till. Men vilka var konstnärerna i Arildgruppen, Varbergsskolan, Söndrumgruppen eller Drakabygget? Författaren och konstkritikern Thomas Kjellgren berättar om konsten och livet i några av de svenska konstnärskolonierna.

Information om anmälan till föreläsningarna kommer i Nyhetsbrev eller via särskild inbjudan.