Resa till Falsterbo Photo Art Museum och biografteatern Scala i Ystad 20 OKT 2022 620 620 Helsingborgs konstförening

Falsterbo Photo Art Museum är ett nytt museum för fotokonst beläget nära stranden strax utanför Falsterbo. Det har 1500 kvm utställningsyta med en stor permanent utställning som kompletteras med tillfälliga utställningar. Vi kommer att se utställningen ”Undressed for Success: Nude and Famous”, där världens främsta fotografer har tagit de fantastiska bilderna på kändisar som du aldrig sett dem – avklädda mitt i lyxen och flärden eller i helt oväntade situationer. Kollektionen innehåller 140 unika bilder.

Lunchen äter vi på Bistro Perspektiv i museibyggnaden.

Biografteatern Scala, invigd 1910, är Sveriges äldsta för ändamålet ritade och uppförda biograf i drift. Som i gamla tider ges ett uppehåll i filmvisningen, förr för byte av filmrulle, nu för servering av förfriskningar!

På biografen kommer vi att se filmen ”Närvarande” av Jan Troell med den legendariske fotografen Georg Oddner. Filmen beskrivs så här: Ett porträtt av en konstnär som med sin kamera fångar det unika i varje motiv. Jan Troell skildrar vännen och fotografen Georg Oddner under ett halvt sekel med kameran från det att han 1950 klev i land i New York och blev elev till den legendariske Richard Avedon, till det att han tillsammans med oss i filmen återvänder dit 2001.

När: torsdag den 20 oktober kl. 08:30-18:00.

Program:

08:30 Avfärd med buss från bussparkeringen vid Fredriksdalsteatern

10:00 Ägarinnan Christina Lindquist välkomnar oss och ger en introduktion till utställningen innan hela gruppen delas upp i två grupper för visning av utställningarna.

Det finns också tid att gå runt själva en stund för det är mycket att se.

11:30 Hummersoppa serveras med bröd/smör, bordsvatten och kaffe med liten chokladbit. Möjlighet att köpa alternativ dryck.

12:45 Avresa mot Ystad

14:00 Delägaren Kent Svanström informerar om teaterbiografen Scala

14:15 Filmvisning med paus för förfriskningar (även vin, öl och cava) till moderata priser

16:15 Återresa

18:00 Ankomst till Helsingborg

Anmälan: senast 10 oktober till medlem@hbgkonst.se. Maximalt 50 deltagare. Medlemmar har företräde.

Pris: Föreningen betalar för buss samt guidning/filmvisning för medlemmar. Avgift för inträden och sopplunch 400 kr ska betalas vid anmälan.

Icke-medlemmar deltar (i mån av plats) till självkostnadspris 600 kr och ska betalas vid anmälan.

Betalningar ska ske till bg 5094-2960 eller på Swish 123 691 58 96. Skriv TYDLIGT för vem betalningen avser.