APRIL 2022 <br> Kerstin Bergman

APRIL 2022
1024 947 Helsingborgs konstförening

MÅNADENS KONSTNÄR

Kerstin Bergman, – du kan få den gröna – (måleri)

Urvalsgruppens motivering

“I Kerstin Bergmans måleri samsas en färgmässig stränghet med motivens lätthet. Enkla, närmast barnsliga eller naivistiska, motiv och grafiska former kombineras ihop med en minimal färgpalett som får Bergmans måleri att på en och samma gång påminna om Juan Miró och Richard Serras tvådimensionella arbeten.

Denna oheliga allians mellan det spontana och det stränga ger både figur och bakgrund en vibrerande effekt som dels leker med vår perception men även med vår förståelse av vad vi ser. Är det måleri, skulptur eller kanske rent av teckning vi betraktar?

Bergmans måleri funderar således inte över motivens innebörd utan främst över sin egen tillkomst som form samt vår perception av den samma..”

Urvalsgruppen består i april av lektor Joacim Sprung med studenter från kandidatkursen i konsthistoria vid Lunds Universitet.

“Jag arbetar med måleri, teckning, collage och grafik.
Jag har ett intuitivt arbetssätt och min drivkraft är att få en känsla av något.
Jag vill skapa en slags rumslig dramatik där livet pågår.
Linjen den konkreta och tankens löper genom mina händer mina erfarenheter och kropp ut i verket och vidare till betraktaren.
Verket bär förhoppningsvis på en egen inneboende poesi.
Jag har svårt att riktigt förklara dess innehåll men jag övar på att möta betraktarens blick och då inte vika undan.”

Kerstin Bergman

Kerstin Bergman, – blomma – (måleri)

Film från KERSTINS ateljé

Kerstin Bergman, – i dansen – (akryl tusch collage)