Resa till Nivaagaards Malerisamling, Dk den 18 april 2023

Resa till Nivaagaards Malerisamling, Dk den 18 april 2023 1024 405 Helsingborgs konstförening

Vi får genom ett föredrag och en visning av utställningen ”Kunstnerkolonierne Hornbæk & Arild” lära känna konstnärerna som var aktiva under slutet av 1800-talet i två konstnärskolonier på var sin sida om Öresund. Birgitte von Folsach, Museumsinspektør / Chief curator vid museet håller ett föredrag och visar utställningen för oss.

Under senare hälften av 1800-talet uppstod två konstnärskolonier på var sin sida om Öresund; i Arild och Hornbæk. Det var de gamla fiskelägena, lokalbefolkningen, det underbara ljuset, havet och den karaktäristiska naturen som lockade konstnärerna. Mötesplatsen i Arild, som ligger på östra sidan av Kullen, var pensionatet Mor Cilla, där både svenska och danska konstnärer möttes. Från Sverige kom artister som Carl Fredrik Hill, Richard Bergh, Gustaf Rydberg, Elisabeth Kayser och Prins Eugen med flera. Men även danska konstnärer lockades av Kullens speciella natur, t.ex. C. F. Sørensen, August Jerndorff, P.S. Krøyer och Viggo Pedersen; den senare grundade till och med en målarskola i staden. Dessa konstnärer bosatte sig också under perioder i Hornbæk på Själlands nordkust, som med sin charmiga närmiljö gav inspiration till stämningsfulla, ljusfyllda motiv. Så gjorde Peter Raadsig, Viggo Johansen, Frants Henningsen, Kristian Zahrtmann, Holger Drachmann, L.A. Ring, Peter Ilsted och Carl Locher.

NÄR: Vi samlas vid entrén till Nivaagards Malerisamling tisdagen den 18 April kl 11:00.
Birgitte håller föredrag sedan äter vi lunch.
Vi avslutar med en visning av utställningen.

PRIS: Föreningen står för föredrag och visning för medlemmar. Var och en betalar för resa, inträde (90 Dkr) och lunch på museet.  Lämpliga resealternativ från Helsingörs station kan vara tåg till Nivå station och sedan en promenad på ca 1 km. Alternativt stannar buss 388 mot Lyngby alldeles utanför museet.

ANMÄLAN: senast 11 april till medlem@hbgkonst.se. Maximalt 30 deltagare.

ICKE-MEDLEMMAR deltager till självkostnadspris och i mån av plats. De erlägger betalning efter vår bekräftelse om deltagande till BG 5094-2960 eller Swish 123 691 58 96 Skriv TYDLIGT för vem betalningen avser.

Bertha Wegman, Sommerdag på Hornbäk strand, u.å (bilden är beskuren)