Resa till Hallands Konstmuseum i Halmstad den 14 februari 2023

Resa till Hallands Konstmuseum i Halmstad den 14 februari 2023 1024 883 Helsingborgs konstförening

Vi får genom ett föredrag och en visning av utställningen ”Konst, kamratskap och doft av hav – Söndrum 1944-56” lära känna konstnärerna som var aktiva i den så kallade Söndrumskolonien strax utanför Halmstad. Annelie Tuveros, intendent för utställningar vid Hallands Konstmuseum, håller ett föredrag och visar utställningen för oss.

Under krigsåren var gränsen mot Europa stängd, och konstnärerna Sven X:et Erixon och Stellan Mörner med familjer sökte sig till Söndrum utanför Halmstad. Platsen lockade med stenbrott, stränder och sitt speciella ljus över havet. Halmstadgruppens övriga medlemmar fanns redan på plats och somrarna fylldes av vänner och kollegor från hela Norden. Ett omfångsrikt nätverk av kulturpersonligheter fann inspiration och gemenskap i en unik miljö, under en tid som präglades av folkbildning, konströrelsen och konstens utvidgade fält.

NÄR: Tisdagen den 14 februari. Buss till Halmstad och Söndrum med start kl 10:00 från parkeringen vid Fredriksdal.
Vid ankomsten till museet äter vi lunch och lyssnar på föredraget i hörsalen.
Därpå visas utställningen.

PRIS: Föreningen står för buss, föredrag och visning för medlemmar i Helsingborgs konstförening. Var och en betalar själv för inträde (60 kr) och lunchen på museet.

ANMÄLAN: senast 30 januari till medlem@hbgkonst.se.
Maximalt 30 deltagare. Medlemmar har företräde.

ICKE-MEDLEMMAR deltager till självkostnadspris och i mån av plats. De erlägger betalning efter vår bekräftelse om deltagande till BG 5094-2960 eller Swish 123 691 58 96 Skriv TYDLIGT för vem betalningen avser.

Sven Xet- Erixson, Halmstadstrand. Halmstadgruppen hemma hos Morner, 1949. Foto Stig Hartman.©Sven Xet-Erixson, Hallands-Konstmuseum
Sven X:et Erixson, Halmstadstrand. Halmstadgruppen hemma hos Morner, 1949. Foto Stig Hartman.©Sven Xet-Erixson, Hallands-Konstmuseum