Februari 2023 <br> AZITA SASSANIAN

1024 1002 Helsingborgs konstförening

MÅNADENS KONSTNÄR – AZITA SASSANIAN

motivering

“I sin konst fångar Azita Sassanian det inre livet hos människor och djur – ofta i deras relation till varandra.  Oavsett teknik – måleri, keramik eller grafik – så utstrålar hennes verk intimitet. Stilmässigt lånar de drag från kubismen och futurismen. Färganvändningen som i målningarna är detaljerad och komplex förenklas i keramiken och grafiken dock utan att för den sakens skull bli mindre välavvägd och raffinerad.

Azita Sassanian utses till Månadens konstnär för februari 2023 för sin förmåga att få betraktaren att stanna upp och låta sig konfronteras av livets sjudande mångfald”.

Helsingborgs konstförening

Azita Sassanian, I can still see you (14 000 SEK)

Välkommen till Pop up & Titt in utställning med Azita Sassanian
söndag den 19 februari kl 14-16 på Karl X Gustavs gata 33, Helsingborg

“Det är lätt att känna igen Azita Sassanians verk. Hon har samma formspråk i sina målningar såväl som i sina skulpturer och grafik. Den är stiliserad, poetisk och fylld av kontraster för att spegla livets olikheter. Hennes motiv är både personliga och globala, men berör ofta teman om relationer. Trots allvaret i ämnen finns det en sublim underton av humor i hennes konst som skapar oväntad ironi.

Azita är en iransk-svensk konstnär, för närvarande bosatt i Sverige. Hon har alltid haft konst i sitt liv, eftersom både hennes pappa och hennes farfar har varit konstnärer. Hon har studerat konst och arkitektur vid University of Oregon och grafisk design vid Bergs School of Communication i Stockholm.”

Azita Sassanian

Azita Sassanian, Jag har koll på dina vingar (16 000 SEK)

*Är du intresserad av att köpa något av verken som presenteras här?
Kontakta då oss på info@hbgkonst.se

FILM OM Azita

MER AZITA Sassanian

Ett litet urval av Azita Sassanians verk

*Är du intresserad av att köpa något av verken som presenteras här?
Kontakta då oss på info@hbgkonst.se

Azita Sassanian, Ska du ta den här ljusen också (14 000 SEK)
Azita Sassanian, We were looking for our new eyes (15 000 SEK)
Azita Sassanian