MARS 2023 <br> Kerstin Nilsson

Kerstin Nilsson

MÅNADENS KONSTNÄR – Kerstin Nilsson, Kitte

motivering

“Kerstin Nilssons konstverk rör sig i spänningsfältet mellan det figurativa och abstrakta samt mellan det vardagliga och surrealistiska. Det koncentrerade flickansiktet får skarpa konturer i skenet från mobilskärmen. En hund och en katt hälsar avvaktande men nyfiket på varandra.

Paletten är ganska dov men ibland sprakar det till med brandgula och karmosinröda toner.

Kerstin Nilsson utses till Månadens konstnär för mars 2023 för sin skarpsynta skildring av vardagen och drömmen”.

Helsingborgs konstförening

Kerstin Nilsson, På nätet

Välkommen till Pop up & Titt in utställning med Kerstin Nilsson
söndag den 19 mars kl 14-16 på Karl X Gustavs gata 33, Helsingborg

Jag har alltid målat, i alla fall till och från i drygt 30 år. Jag gör det för att jag tycker det är kul eller kanske till och med för att jag måste. Jag mår bra av det. Min ateljé har jag i Ängelholm där jag bor. Oftast målar jag med olja eller akryl och på senare tid har jag låtit kolet tydligt få framträda i mina bilder.

Musik är viktigt under tiden som jag målar. ”Överge aldrig en bild” sa en känd svensk konstnär och musiker, de orden får mig att ta nya tag när självkritiken är för hård.

Jag har gått olika kurser såsom porträttmålning i renässansstil, abstrakt och fritt måleri och däremellan har jag vidareutvecklat mig själv“.

Kerstin Nilsson, Kitte

Kerstin Nilsson, Vänner