Hösten 2023 – Eliška Kováčiková

Hösten 2023 – Eliška Kováčiková 1024 678 Helsingborgs konstförening

Höstens Konstnär – Eliška Kováčiková

Från och med hösten 2023 har Månadens konstnär växt och blivit till Vårens- och Höstens konstnär i Helsingborgs konstförening.

Vi visar Höstens konstnär Eliška Kováčikovás utställning “Phantom Islands” på Karantänen från och med lördag den 28 oktober till och med söndag den 19 november, öppet lör-sön kl 13-16. Utställningen är skapad med Karantänen som utgångspunkt. Välkommen!

MOTIVERING

“Eliška Kováčikovás konst tar rummet i anspråk på ett sätt som överraskar.

Hennes konstverk har oväntade former som kan kännas överväldigande vid första anblick men vid närmare betraktande ger vägledning in i en värld av olika material och strukturer. De uppstår i konstnärens utforskande av materialens möjligheter och begränsningar. Strukturer blir till där delar fogas ihop och betraktarens bjuds in till en analys av formerna i rummet samt mellanrummen och ljusspelet som uppstår på grund av materialens relativa fasthet eller genomskinlighet.

Uppbyggnad och sönderfall är ett annat begreppspar som är
applicerbart på Eliška Kováčikovás konst. I sin konst använder hon teknikerna digitala medier, teckning, grafik, skulptur och installation. Verken är i huvudsak monokroma.

Hon är verksam i Stockholm och medlem i Helsingborgs konstförening sedan 2021.

Eliška Kováčiková utses till Höstens konstnär 2023 i Helsingborgs konstförening för hennes konstnärliga mod att ta rummet i anspråk på ett påtagligt men ändå eftertänksamt sätt”.

Helsingborgs konstförening

Eliška Kováčiková

Välkommen till vernissage med Eliška Kováčiková och utställningen ‘Phantom Islands
lördag den 28 oktober kl 13-16 på Karantänen, Norra Hamnen, Gröningen, Helsingborg

Om Eliška Kováčiková

Eliška Kováčiková är en stockholmsbaserad slovakisk bildkonstnär, som främst sysslar med rumsanalys. Eliška arbetar med en kombination av grafik, teckning och platsspecifik installation. Betraktarens position är en viktig faktor för hennes installationer och konstprojekt.

Eliškas nuvarande utforskande är inriktat mot stadslandskap, dess expansion och utveckling samt effekt på kringliggande områden. Att observera omvärlden, dess skala och volym, att inte fokusera på föremålen och formerna, utan på allt mellan dem. Allt som inte kan ses, den energi som omger all materia och negativ rumslighet.

Grundanalysen ligger inom betydelsen av osynliga, dolda eller på annat vis osedda element. Olika former, byggarbetsplatser eller andra tillfälliga strukturer och utrymmet mellan dem. Deras inre dynamik – skapande och förstörelse, försvinnande, framträdande, förvandling –  fascinerar och inspirerar Eliška både formellt och konceptuellt.

Läs Mer om ELIŠKA KOVÁČIKOVÁ på webbsidan: https://eliskakovacikova.com/

Royal Institute of Art, Stockholm, SE
  • 2012 – 2017
    Academy of Fine Art and Design, Bratislava, SK