“Snacka konst” – en föredragsserie

“Snacka konst” – en föredragsserie 437 300 Helsingborgs konstförening

I samarbete med Dunkers kulturhus arrangerar vi under 2024 en föredragsserie “Snacka konst”. Fyra torsdagar bjuder vi in till en timmes spännande föredrag i Atriet på Dunkers kulturhus kl 18.

Först ut på våren föreläser konstnär, konstvetare och högskolelärare Conny Blom. Därefter gästas vi av styrelseordförande i KKAM Mårten Castenfors. På hösten möter vi docent i konstvetenskap Linda Fagerström och curator på Dunkers kulturhus Martin Schibli.

Gratis inträde.

Torsdag 25 januari kl 18
”KONSTENS FÖRUTSÄTTNINGAR OCH MAKTSTRUKTURER I SVERIGE
– OM SYNLIGA OCH DOLDA HIERARKIER, KULTURPOLITIK OCH MARKNADSKRAFTER” med Conny Blom.

Vilka faktorer avgör om en konstnär blir framgångsrik? Vilken slags konst visas på de ledande institutionerna och varför? Hur ser maktstrukturerna ut i det svenska konstlivet?

Under föreläsningen tittar vi på varför konsten ser ut som den gör idag och utifrån utvecklingen hit försöker vi dra slutsatser om framtiden.

Conny Blom är konstnär, konstvetare och högskolelärare. Som konstnär har han gjort över 200 utställningar på relevanta institutioner runt om i världen. Vid sidan om sitt konstnärskap arbetar han också som curator och med projektet CAC Bukovje/Landskrona har han gjort över 70 utställningar med internationell samtidskonst och publicerat flera böcker. Conny är uppvuxen i Helsingborg men har sedan dess bott i bland annat Göteborg och Bukovje, Slovenien. Numer är han tillbaka i Skåne och bosatt i grannkommunen Landskrona.

PRIS: Gratis, men biljett måste förbokas på https://helsingborg.entryevent.se/ticketshop/events/snacka-konst-med-conny-blom

Mårten Castenfors

Torsdag 18 april kl 18
” I GLAPPET MELLAN DEN FOLKLIGA OCH DEN PROFESSIONELLA KONSTEN” med Mårten Castenfors.

Efter 15 år som chef på Liljevalchs (numera ordförande i KKAM Höganäs) reflekterar Mårten Castenfors kring konstvärldens dolda strukturer.

Vad går hem? Vad går bort? Och varför?

PRIS: Gratis, men biljett måste förbokas på https://helsingborg.entryevent.se/ticketshop/events/snacka-konst-med-marten-castenfors

Torsdag 19 september kl 18
”ATT VARA KONSTKRITIKER” med Linda Fagerström

Linda Fagerström är sedan drygt 20 år frilansande konstkritiker. Bland uppdragsgivarna finns Helsingborgs Dagblad Sydsvenskan, Kultur i P1 Sveriges Radio, Expressen Kultur och tidskriften Konstperspektiv.

Hon var mellan 2017 och 2022 ordförande i Svenska Konstkritikersamfundet / AICA Sweden, åren innan samfundets vice ordförande. Hon är docent i Konst- och bildvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö där hon forskar och undervisar med inriktning mot modernismen, samtidskonsten, konst i offentliga rum och konstpedagogik.
PRIS: Gratis, men biljett måste förbokas. Mer information kommer.

November torsdag 21 november kl 18.
“Samspelet mellan det regionala och globala när konsten blir geopolitisk softpower” med Martin Schibli.

PRIS: Gratis, men biljett måste förbokas. Mer information kommer.