Höstens konstnärer 2024 – Lee Sandberg och Rikki Winde

Höstens konstnärer 2024 – Lee Sandberg och Rikki Winde 900 600 Helsingborgs konstförening

Hösten 2024 utses Lee Sandberg och Rikki Winde till Höstens konstnärer i Helsingborgs konstförening. Denna höst har vi valt att ge två av våra konstnärsmedlemmar möjlighet att i samarbete skapa en unik och dynamisk utställning med utgångspunkt i olika tekniker och uttrycksformer. Utställningen heter “Lera och papper” och visas på Karantänen 17 augusti – 15 september.

MOTIVERING Lee Sandberg

“Lee Sandbergs fotografiska verk är lågmälda men griper ändå omedelbart tag i betraktaren.

Precis överallt verkar Lee kunna hitta sina motiv och hon har en ovanlig förmåga att i sina verk ta fram det vackra i det vardagliga, förbisedda, övergivna och förmultnande. Rytm och struktur hamnar ofta i fokus.

Lee Sandberg utses till en av höstens två konstnärer 2024 inom Helsingborgs konstförening för hennes förmåga att få betraktaren att se det vackra på oväntade ställen.”

Helsingborgs konstförening

Motivering Rikki Winde

“Rikki Windes verk tar rummet i anspråk. Han presenterar traditionella och kulturspecifika artefakter på ett sätt som utmanar betraktarens föreställningar. Han jobbar med färg, form, rytm och skala.

Förhållandet mellan verk och omgivning spelar en speciell roll och ibland verkar konstverken ha råkat ut för förstörelse av olika slag.

Rikki Winde utses till en av höstens två konstnärer 2024 inom Helsingborgs konstförening för hans förmåga att ladda kulturella schabloner med nytt innehåll.”

Helsingborgs konstförening

Rikki Winde, Made in Ekeby, Performance

“LERA och PAPPER”
EN UTSTÄLLNING MED LEE SANDBERG OCH RIKKI WINDE
VISAS PÅ KARANTÄNEN, BÅTHUSGATAN 6, NORRA HAMNEN HELSINGBORG
lördag den 17 augusti till och med söndag den 15 september kl 13-16.
Vernissage lördag den 17 augusti kl 13.
Välkommen!

Lee och Rikki om sin konst

Lee Sandberg, Övervintrat, fotografi

LEE SANDBERG:

“Tankar inför en utställning

Efter ett långt arbetsliv som psykolog och terapeut funderar jag över likheter och skillnader mellan psykologen och konstfotografen.

Anden och handen, kanske. Behöver de varandra?

Fotografen sysslar med materian, hon travar runt i alla väder, solen går upp och den går ner, regnet faller, kameran väger i handen, bilden printas på papperet.

Materia förändras.

Psykologen lyssnar, reflekterar och analyserar, vill bidra till insikt och förändring. Kanske gör hon en lång resa tillsammans med sin besökare. Men den resan sker mest sittande. Om det försiggår ett skapande så är hon endast en följeslagare.

I båda rollerna vill jag få syn på det som inte är uppenbart, jag vill lyfta fram processerna som bidrar till världens skönhet och skörhet.

Jag vill dela med mig av mina upptäckter.”

Lee Sandberg

Rikki Winde, Jag vill bo där jag saknad, Performance

RIKKI WINDE:

Min praktik är baserad kring lera och keramik, performance och det platsspecifika.

Jag konstruerar objekt som agerar katalysator för deltagande och som en metod att formulera frågor kring världen som omger oss.

Jag utforskar ursprung, deltagande och att vandra, driven av en vilja att förhandla med mina omgivningar och min längtan av att höra till.

Rikki Winde

Lee Sandberg: https://leesandberg.myportfolio.com/