“Phantom Islands” på karantänen 28 OKT – 19 NOV

“Phantom Islands” på karantänen 28 OKT – 19 NOV 1024 678 Helsingborgs konstförening

Äntligen dags att presentera Månadens konstnär som har växt och blivit till Höstens Konstnär 2023, Eliška Kováčiková.

Läs mer om Eliska här >>>

Phantom Islands är en mixedmedia-utställning som utforskar stadsmiljöns olika element och Karantänens specifika plats. Det centrala i sökandet uppkommer ur konstnärens fascination för det omgivande landskapet, dess transformativa egenskaper och inspirerande historia. Stadens energi pulserar spöklikt kvar på platsen i väntan på att bli bevittnad. Med fokus på begreppen rumslighet och minne genomsyras utställningen av denna energi och skapar en abstrakt värld som utgör ett eko av detta extraordinära territorium.

Utställningens titel är inspirerad av begreppet fantomö – en påstådd ö som under en period fanns med på kartor men som senare visade sig inte existera. Sådana öar har ofta sitt ursprung i rapporter från gångna seklers upptäcktsresor och är typiskt resultatet av navigeringsfel, felaktiga observationer, overifierad desinformation eller medveten falsifiering. Vissa har reproducerats på kartor i århundraden innan de blev ”oupptäckta”. Konstnären betraktar detta begrepp som analogt med hennes konstnärliga process: att arbeta med de befintliga fragmenten av landskap som avsiktligt förskjuts, vilket visuellt skapar de icke-existerande territorierna.

Varmt välkommen till
Karantänen i Norra Hamnen på Gröningen
på vernissage
lördagen den 28 oktober kl 13-16

Utställningen pågår t o m söndag 19 november 2023.
Öppet lör & sön kl 13-16.

Eliška Kováčiková

Varmt välkommen!