KONST PÅ KRYSS / KUNST PÅ KRYDS – KPK 2021

KONST PÅ KRYSS / KUNST PÅ KRYDS – KPK 2021 1024 576 Helsingborgs konstförening

KONST PÅ KRYSS / KUNST PÅ KRYDS 2021

I april och maj blir det svenskt/danskt på Dunkers kulturhus i Helsingborg och Marienlyst Slot i  Helsingør. Med andra ord är det dags igen för Konst på kryss som äger rum vartannat år.  Den här gången är det enbart våra konstnärsmedlemmar som kan ansöka om att delta.

Konst på Kryss arrangeras tillsammans med vår vänförening Konstforeningen for Helsingør med  Omegn. Det blir två utställningar med fem danska och fem svenska konstnärer som visar sina  verk på vardera sidan av Sundet.

På Dunkers kulturhus den 29/4-16/5 och Marienlyst Slot den  10/5-24/5.

KpK - Konst på Kryss/Kunst på Kryds

Det blir två spännande utställningar att se fram emot för dig som är konstintresserad.  Extra roligt är det att vi på det här sättet kan uppmärksamma våra konstnärsmedlemmar i och  med att det enbart är dessa som kan söka till utställningen. Samma regler gäller på den danska  sidan.

När ansökningstiden löpt ut väljer representanter för konstföreningen i Helsingør ut tio svenska  konstnärer och representanter för Helsingborgs konstförening väljer ut tio danska konstnärer.

Så här ansöker du till utställningen

• Betala in medlemsavgiften för 2021 senast den 11 januari 2021.
  • Medlemsavgiften är 250 kronor och kan betalas antingen via PLUSGIRO 140295-7 eller SWISH  123 691 58 96 (uppge namn och e-postadress)
  • Ansök senast 11 januari till Helsingborgs konstförening på e-post info@hbgkonst.se
  • I ansökan ska du uppge fullständigt namn, adress, telefonnummer, e-post och en länk till en  webbplats där din konst visas.
  • I ansökan ska du också i korthet beskriva dig själv, ditt arbete som konstnär och din konst.  Uppge om du deltar med målning, skulptur, textil, keramik, teckning eller annat. * Bifoga foton av de konstverk/konsthantverk du ansöker med samt titel, storlek, material och  pris. De digitala bilderna ska ha JPG som filformat, minsta storlek 12 centimeter och 300 dpi  upplösning. Inga snedställda vinklar, håll kameran parallellt med motivet och se till att hela  bildytan lyses upp. Det är viktigt att dina foton tas enligt dessa instruktioner eftersom de ska  kunna användas i utställningskatalogen.
  • Du ansöker med fyra verk men konstföreningarna förbehåller sig rätten av välja ut ett till fyra  verk och eventuellt begära in ytterligare verk

Om du blir antagen

• Du måste själv ordna transport av verken till och från utställningsplatsen. Det kan du eventuellt  samordna med andra utställare.
  • Vid försäljning utgår en provision på 20 procent till konstföreningarna.
  • Konstföreningarna ansvarar för att marknadsföra utställningarna.

Gällande rådande pandemi förbehåller vi oss rätten att ändra på utställningsplanerna

Det är enkelt att bli medlem i Helsingborgs konstförening.
Klicka här för mer information >>>